handdator

Visa fullständig version : Gäddbibel - Beteende

David Lundqvist
25-03-2005, 07:37
Undersökningar i europa visar att en gädda maximalt sätter i sig 3ggr sin kroppsvikt under ett år, mindre än 2ggr kroppsvikten är det normala, och 1ggr kroppsvikten är det som krävs för att gäddan inte skall dö.

3ggr kroppsvikten betyder 300 1hk fiskar under ett år för en 10kilos. Lite knappt en hk fisk om dagen i snitt (ca 1/100 av gäddans kroppsvikt). En gädda lever generellt ett passivt liv, lite som en reptil.. Korta jaktrusher, däremellan står den passiv och smälter födan. Gäddan är växelvarm, trivs i kallt vatten, långsam ämnesomsättning..

Som jämnförelse vill jag ta mig själv. Jag väger strax under 100kg, utför någon form av fysisk aktivitet den största delen av min vakna tid som kostar energi. Dessutom skall jag hålla min kropp 37grader varm. Har inte mätt upp hur mkt jag stoppar i mig, med för enkelhetens skull kan vi säga att det är ca 1kg om dagen, 1/100 del av min kroppsvikt..

Var har en gädda tömt en sjö på småfisk?

Myter där gäddan får agera syndabock..

Om ni vill ha bättre XXXX/XXXXXX/XXXXXs fiske i era vatten varför fokuserar ni inte på verkliga problem istället?

David Lundqvist
26-03-2005, 06:28
Appropå tillväxt så finns det flera exempel på 30kilos XXXar och 10kilos havsoringar som bara varit 3-4år gamla (dom värsta XXXarna snittar 1kg/mån!). Dom fiskarna lever snabba liv. Växer snabbt och dör unga. Gäddan växer långsammare och lever längre, därför tar det längre tid innan en stor gädda ersätts med en ny om den fiskas upp. Jämför också tillväxten med storväxta fiskar i varmare vatten, då kommer man fram till att gäddan har en av dom långsamaste tillväxterna i förhållande till sin storlek.

Tror att oringfisket på Kola anses som ett av världens bästa. Ett område som fått sköta sig själv utan mänsklig inverkan. Älvarna där kokar av gädda..

Horst Kuehne
31-03-2005, 10:55
Om du, David, hade gjort din hemläxa och kollat lite, då skulle även du veta att gäddan i vissa världsdelar faktiskt är en PLÅGA istället för, som du skriver, en "syndabock". Att sedan gäddan i Europa äter mindre (?) kanske belyser varför europeiska gäddor av den anledning är "småkryp" i jämförelse med t.ex. amerikanska eller kanadensiska? Och ang. din egen vikt och hur mycket DU dagligen äter, kanske du borde äta, tänka och kolla lite mer, INNAN du skriver inlägg. Det finns TUSENTALS mycket duktiga forskare i världen som kan det här med gäddan. Och jag lovar dig, gäddan har tömt fler än en sjö! Ändå, mycket vänliga hälsningar från "skitgubben":

David Lundqvist
01-04-2005, 07:48
Musky är en annan art. Läs på din egen läxa, och läs på hur många 20kilos gäddor (Northern Pike) det fångats i Nordamerika i förhållande till Europa. Jag kan tipsa om en artikel skriven i FJ av Peter Grahn, där han samlat info om världens största gäddor. Om jag inte missminner mig han bara med en över 20kg från andra sidan atlanten.

Om gäddorna tömt flera sjöar som du känner till på fisk borde det inte vara svårt för dig att namnge en! Ge ett verkligt exempel!

"skitgubben" Jag har inga problem med dig, bara synpunker på en del av den information du sprider. Eftersom jag inte tycker det stämmer med verkligheten, du sprider en felaktig bild av gäddan.

David Lundqvist
02-04-2005, 02:42
Horst: Du kan inte uppmana mig att läsa på min läxa, om du inte kan din egen. Jag väntar på namn på sjöar som gäddan tömt på fisk?? (dock behöver du inte komentera att världens största gäddor kommer från tyskland etc..) (vi kan låta udda vara jämnt den här gången)..

Horst Kuehne
02-04-2005, 13:47
Hej David!
Jag har för min del annat att göra än att hela tiden "försvara" mig. Har inte du ett jobb att sköta? "What´s the hurry"? Om du gör som jag gjort de senaste veckorna, att sitta dag och natt framför dumburken (datorn) för att få fram korrekt information från världens mest respekterade gäddforskare, då hade även du kunnat hitta bekräftelser på mina påståenden. Så mycket kan jag säga: leta under Alaska eller nordamerikanska delstaternas "Dept. of Fish and Game"! Om du mot förmodan inte hittar något så lovar jag att svara dig så fort jag får tid, okey?
Visst svarar jag på ALLA förfrågningar, bara frågeställaren är vänlig, respektfull och ej förnedrande, se också slutavsnittet under "PETA" i "gäddbibeln på storslokens hemsida. Dina kommentar ang. "Tyskland" är under bältet. JAG skulle aldrig göra ett sånt kommentar då detta är under min nivå.
Och du, tro det eller ej, "Muskie" (eller Musky) ÄR faktiskt en gädda. Om du inte tror på mig kan du gå in under http://www.shgresources.com (http://www.shgresources.com/) eller andra ställen på Internet. Tala då om för myndigheterna att Muskie INTE är en gädda. Vill du sätta dig upp emot alla världens forskare? Lycka till!
Förresten, kan du inte hitta NÅGOT i "gäddbibeln" som är bra? Varför alltid detta "hackande"? Tänk på ordspråket "du kan fånga fler flugor med honung än med vinäger" - eller vad det nu heter!
Vänligen, Horst

David Lundqvist
03-04-2005, 03:23
Hej Horst, Kan du inte ändra lite i kap 7? Så lovar jag att sluta hacka! Anledningen till att jag ligger på är att jag tycker du ger en vinklad bild av gäddan som inte riktigt stämmer. I och med att den informationen ligger öppen för vem som helst har det betydelse. Den som inte ifrågasätter kommer sannolikt att ta det som verklighetsbaserad fakta att en enda stor gädda kan tömma en sjö på fisk, att den sätter i sig 10ggr kroppsvikten på ett år etc..

Visst är gädda och musky besläktade, men dom är inte samma art. Dom har olika namn. Leker gädda och musky blir det hybrider. Som att jämnföra en XXX med en havsoring (SALMO salar, SALMO trutta).

Har någon av forskarna som du har sökt information hos kunnat ge exempel på sjöar som en enda stor gädda tömt på fisk?

Horst Kuehne
03-04-2005, 11:28
Hei igen David!

När det gäller kapitel 7 i gäddbibeln har jag nu ändrat det något. Men nu är det t.o.m. värre, tycker åtminstone jag. Tro dock för den del inte att jag ändrar hur som helst bara för att någon kommer med någon overifierad "snapsidé"! Du bör också observera att det i kapitel 7 står "i en ANNAN undersökning - - - -"! Jag antar du förstår sammanhanget? Och David, jag vet mycket väl (!) att Muskie är en annan art, se kapitel 1 och 10 i gäddbibeln (som har skrivits av mig!) men det är fortfarande en GÄDDA! (Det finns nittionioochelva olika XXXXXar i världen, men alla är XXXXXar, eller hur). När det gäller "tömta sjöar" så vill jag för en gångs skull skriva ut del av rapporten och jag hoppas att jag en gång för alla kan avsluta detta tidskrävande "hit-och-dit".

Herr D. Rutz, "Alaska Department of Fish and Game", som vet vad han talar om, skriver så här:

"In those systems I Alaska with shallow lakes and ponds, some of them have been completely devastated by pike, to the point where there are no salmonides left".

Du kan också logga in dig på följande adress om du vill läsa lite mer om detta, men det blir nog ingen rolig läsning lovar jag dig:
www.dfg.ca.gov./northernpike/appendix2.htm (http://www.dfg.ca.gov./northernpike/appendix2.htm)

Det vore bra och en stor hjälp för oss alla om du I framtiden kunde komma in med några bra förslag på ev. ändringar. Kanske du kan t.o.m. skicka några saker som är intressant för våra läsare, eller en "utökning" av gäddbibeln? Och då kan du kanske skicka dessa som ett privat e-mail? (Min adress hittar du på hemsidan). Vi, speciellt jag, är mycket tacksamma för allt som är konstruktivt och positivt, som kan hjälpa oss bygga upp storsloken.se, bara vi slipper detta vad jag kallar för onödigt "bickering and henpecking hacking". Vill du ändå fortsätta med det då råder jag dig att i framtiden göra det med expertforskare i ämnet. Dock hoppas jag att du är nöjd nu och att jag därigenom får mera tid att göra konstruktivt arbete för storsloken.se

Må bra, ha det "gött", hoppas på ett bra samarbete i framtiden och på återhörande/återläsande!
Hoss

David Lundqvist
03-04-2005, 12:39
Hej Horst,

Var inne och kikade på länken. Det är just en rapport som inte ger en fullständig bild. Vilket forskaren själv indikerar genom att använda ord som "suggested, experienced, reported, etc". Ser var du har fått dina fakta till gäddbibeln ifrån, men utan att överdriva tycker jag du har tagit ut svängarna lite vid översättningen?..
Läste som sagt, men hittade inte "completly devastated", "no salmonides left". Är möjligt att jag missade det, men skulle vara tacksam om du vill lägga ut en länk där jag hittar det!
Tycker också att ändringarna i kap 7 blev värre. Vill du driva ett korståg mot arten gädda är du på rätt väg, men om du vill bli tagen på allvar är du fel ute. Ser man uppenbara felaktigheter i en text som man inte kan lita på, har man svårt för att lita på resten heller.

Horst Kuehne
03-04-2005, 14:23
Nu får det vara nog, David. Jag vet att jag har rätt, jag kunde om jag ville även bevisa det, men jag orkar inte svara på dumheter. Det här är absolut sista gången jag svarar dig. Du, som alla andra människor, får tro och tycka vad du vill. Det är det som kallas för demokrati. Sök dig nåt annat ställe där du kan bråka och nån annan dumbom du kan hacka på. PUNKT-SLUT!!

David Lundqvist
04-04-2005, 02:23
Kan bara tolka det som att du hittade på dom små "citaten" själv, att du själv diktat ihop dina "fakta"..

Lycka till i fortsättningen!

Horst Kuehne
04-04-2005, 08:45
tio tecken!

scanner
05-04-2005, 14:19
Nu får det vara nog, David. Jag vet att jag har rätt, jag kunde om jag ville även bevisa det, men jag orkar inte svara på dumheter. Det här är absolut sista gången jag svarar dig. Du, som alla andra människor, får tro och tycka vad du vill. Det är det som kallas för demokrati. Sök dig nåt annat ställe där du kan bråka och nån annan dumbom du kan hacka på. PUNKT-SLUT!!

[/QUOTE=Horst Kuehne]Bra sagt "Erik N"! Tur att det finns några vettiga gubbar i storsloken.se som kan tänka för sig själva och som tar det där med yttrande- och andra friheter på allvar. Dom som vill kan för min del gärna praktisera C&R eller vad dom vill, men låt bli att förnedra människor som tycker annorlunda. Men livets hårda läxa är att det alltid finns människor som river ner det som andra har byggt. Vi som praktiserar demokrati må ha överseende med dessa, Gud må förlåta dom för dom vet icke vad dom gör!
En eloge till dig Erik!
[/QUOTE=Horst Kuehne]

Får hålla med David L.lite grann här, nu när han kommer med ett försök att "rätta" uppgifter. Är ambitionen att vara seriös och öppen för många, måste man ta till sig uppgifterna. Annars är man ju lika kass som David L. när han skriver om "torkade gäddor under förhuden" beteende.

Tror inte heller att gäddor tömt några stora sjöars bestånd av salmonider, men att de kan påverka är helt klart.
Salmoniden Sik är faktiskt dominant över gädda!!

Eljest är Gäddbibeln ett steg i rätt riktning!
Tillväxten hos gädda är föränderlig beroende på faktorn temperatur.
Snabbare tillväxt i varmare trakter men kortare livslängd.
Långsammare i kallare trakter men mer långlivad.
Sportfiske i norra Sverige efter gädda har en enorm potensial.
Mindre trängsel, outforskade vatten, STOR gädda, många gäddor, billigt fiske.

MVH
Scanner

Horst Kuehne
05-04-2005, 20:00
Hej på dig Scanner!

Jag tycker att det hela med inläggen mellan David L. och mig, ang. "gäddan tömmer vattendrag", har gått för långt, toksned och blivit helt feluppfattat. Hade du läst ALLA mina svar till killen, hade också du upptäckt att jag redan skrivit varifrån mina uppgifter kommer. Men jag ska än en gång för din skull återge källan till detta påstående:

Dr. Rutz från "Alaska Department of Fish och Game" skriver så här, enligt ett protokoll från ett möte med "Steering Committee" för Lake Davis i Kalifornien den 19 augusti 1999 (uttalandet återges ordagrant!):

"In those systems i Alaska with shallow lakes and ponds, some of them have been completely devastated to the point where there are none left, refering to northern pike predation on salmonides".

Denna "Dr. Rutz" vet förmodligen vad han talar om, då han ÄR DÄR (!), är en av de ansvariga för Alaskas fiskevatten och har jobbat där med ärendet i många år. Uttalandet kom för över 5 år sedan och förmodligen har gäddproblemet numera förvärrats. Och märk väl, jag återger bara vad jag anser är TROVÄRDIGA rapporter, antingen från seriösa forskare eller i ämnet väl insatta och mycket erfarna människor, som t.ex. Dr. Rutz.

Jag för min del har hämtat mycket av mina berättelser och skriverier till gäddbibeln från Internet, jag har faktiskt suttit framför dumburken dag och natt de senaste 3-4 veckor. Mina "påståenden" kommer från respekterade forskares officiella rapporter till bl.a. myndigheter som dessa behöver och använder som beslutsunderlag. Dessa rapporter har också publicerats i ansedda facktidskrifter världen runt och har använts i möten med andra forskare. Så vem är då denna "Dr." eller "Professor" (?) David L. och varför ska man lyssna på honom? Vad har han för kvalifikationer? Vad har han att sätta emot dessa forskare? Jag har faktiskt blivit trött på hela den här sörjan och det är INTE för att jag "inte lyssnar" eller "inte vill ta till mig uppgifterna"! Skulle jag ta emot uppgifter som inte uppgiftslämnaren kan verifiera, då skulle vi snart kunna slänga den där gäddbibeln i sjön så att gäddan kan skratta ihjäl sig. Då slipper vi åtminstone att bonka dom!

Och som jag har skrivit gång efter annan: JAG VILL att folk engagerar sig och rättar ev. fel, men jag kan inte med gott samvete ändra i gäddbibeln pga vilka uppgifter som helst. DÅ skulle vi betraktas som "oseriösa"! FACTS PLEASE, och jag är den första att rätta det som är fel! Men hittills har varken David L. eller någon annan kommit en enda gång med något positivt eller konstruktivt om gäddbibeln, inte heller med något som man kunde ta med i den!

Som det är nu känner jag inte för att fortsätta med att skriva artiklar till gäddbibeln. Som jag har skrivit till David L. förut, kan han inte upptäcka NÅGOT som är bra med den? Nej du, han vill bara "hacka" och det är precis det han gör. Men då har han enligt min mening inte heller någon rätt att kritisera andra som (gratis!) jobbar livet ur sig. För att få ett slut på det här har jag även sagt till honom att han kan skriva till mig via privat e-mail och jag har även inbjudit honom att bidra med sin kunskap att skriva nåt till gäddbibeln. Men det ville han tydligen inte, för då har han ju ingen publik! Hans avsikt är bara att BRÅKA, FÖRSTÖRA och främst för att DRIVA HEM SIN EGEN ÅSIKT! Sådana människor vill INTE JAG ha att göra med!

Läs nu ovanstående NOGA, Scanner! Jag är så trött på det här käbblande! Om jag måste försvara mig för varje sats jag skriver, måste "bevisa" och belägga allt, trots att dessa rapporter som sagt kommer från FORSKARE, då vill inte jag fortsätta med det här. Det tar alla mina krafter och det är enligt min mening en "slöseri med resurser". Istället skulle jag kunna jobba konstruktivt åt storsloken.se. Fundera på det!

Jag är ALLTID redo att föra vettiga och konstruktiva diskussioner! Men fortsätter vi att "kriga inbördes" då kommer inte bara gäddan utan också David L., C&R fanatiker och SGK att skratta ihjäl sig och då kan storsloken.se packa ihop sina väskor!

Tusen tack i alla fall för de konstruktiva rader i sista stycket av ditt inlägg, jag skall "väva in" dessa någonstans i gäddbibeln när jag väl har kommit över det här ELÄNDET!

Ha det bra, "think positive" och varma hälsningar från "skitgubben"!

scanner
06-04-2005, 12:42
Hej på dig Scanner!

Jag tycker att det hela med inläggen mellan David L. och mig, ang. "gäddan tömmer vattendrag", har gått för långt, toksned och blivit helt feluppfattat. Hade du läst ALLA mina svar till killen, hade också du upptäckt att jag redan skrivit varifrån mina uppgifter kommer. Men jag ska än en gång för din skull återge källan till detta påstående:........................................ ..............................................

Jag är ALLTID redo att föra vettiga och konstruktiva diskussioner! Men fortsätter vi att "kriga inbördes" då kommer inte bara gäddan utan också David L., C&R fanatiker och SGK att skratta ihjäl sig och då kan storsloken.se packa ihop sina väskor!

Tusen tack i alla fall för de konstruktiva rader i sista stycket av ditt inlägg, jag skall "väva in" dessa någonstans i gäddbibeln när jag väl har kommit över det här ELÄNDET!

Ha det bra, "think positive" och varma hälsningar från "skitgubben"!

Hej Horst!

Förstår din inställning!
Fantastiskt att det görs en gäddbibel.

David L med anhang har ju inga vedertagna bevis för att C&R har haft någon som helst betydelse för gäddbeståndet.
Lika roligt varje gång de gör bort sig. Speciellt om de svärtar ner andra sportfiskande gäddfiskare, utan ha torrt om fötterna. Han utger sig ju för att vara gäddexpert!!!!!

Samtidigt är det viktigt att vi inte faller i samma grop och börjar med samma låga nivå typ,
David Lundqvist "presstalesmannen" ,"FJ´s Gäddexpert":

"red neck" "hillbilly, Att ni plockar upp några pinngäddor som ni sen torkar
och matar draghundarna med, eller mal ner till potensmedel som ni sen
trycker in under förhuden bryr jag mig inte det minsta om.
Det är er mentalitet jag inte förstår mig på? Cowboystil, döda för dödandets
skull, döda för att man kan? Jag förstår ingenting! Är det alla mygg, dom
långa mörka vintrarna, eller något helt annat??.. Har era förfäder burit
mycket sten?" .. slut citat!

Väntar fortfarande på en ursäkt från David!

MVH
Scanner

David Lundqvist
06-04-2005, 13:33
... ;) OK, here we go again...

1. Att jag kritiserar storsloken beror på att jag uppfattar att erat budskap går ut på att döda alla gäddor till 100%. Den linjen får som resultat att medelvikten på gäddorna sjunker. Stora gäddor är dom som är roligast att fånga, därför vill jag ha dom kvar. Av den anledningen vill jag inte göra något för att hjälpa er! Det är inget personligt mot dig Horst..

Horst: Du friserar dina översättningar. Du skriver att en enda stor gädda kan tömma en sjö på fisk. När rapporten (som jag uppfattar det) syftar på delar av större system. Så kan det säkert vara. Ett grund damm, eller ett bakvatten i en älv. Bra förutsättningar för gäddan att leka - många yngel - många munnar att mätta och dom potentiella bytesfiskar som befinner sig där i det området har säkert en tuff tillvaro. Fenomenet är inte konstigt. I andra system är det vitfisk yngel som äter en stor del av gäddrommen etc. Men naturen är konstruerad för att klara sådant, av den anledningen lägger en enda fisk 100000tals ägg! Dom flesta måste dö, annars klappar systemet ihop!

Scanner: Jag har aldrig någonsin kallat mig själv för "gäddexpert". Det är andra som gjort den bedömningen. Är du av uppfattningen att jag har gjort bort mig mer än dig?!..:0!! Efter det att du gick i taket för min beskrivning av regnbåge och fisket efter den har jag sett igenom dig. Du är en fettfenefeteschist! Liksom dom flesta på storsloken verkar vara. Oring är sveriges mest utbredda art... Och funkar asbra som gäddbete när det är kallt i vattnet (fire in the hall!)

Horst Kuehne
06-04-2005, 13:36
Hej Scanner!
Det är ju högst intressant läsning du bjuder på, det visste jag inte! Det visar ju KLART och TYDLIGT vilken "kaliber" den killens karaktär består av. Det bekräftar också att jag hade rätt med mina påståenden om honom. Den mannen har ingen som helst nivå eller känsla för människor eller en "smärtgräns" betr. uttalanden som man inte bör korsa. Vem som helst med någorlunda vett i skallen skulle aldrig uttrycka sig på ett sådant smaklöst sätt, åtminstone inte offentligt. Han bör skämmas men förmodligen har han ingen skam i kroppen. Borde vi inte skicka honom till gäddhimlen, om det nu finns en sådan? Nå ja, det finns sådana och sådana i världen, tur att "sådana" är i minoritet. Jag undrar bara om han tycker om sig själv när han vid rakningen ser sig själv i spegeln? För mig är dock denna "expert" ett avslutat kapitel. GOOD RIDDANCE!
Sköt om dig, kanske vi träffs någon gång där ute i gäddmarkerna, dvs på/vid gäddvattnet! Jag för min del ser fram emot detta!
Varma "skithälsningar" från "skitgubben"!

David Lundqvist
06-04-2005, 13:36
Sen ser jag att det står mörtfiskare under mig.. Om man får bestämma själv så vill jag mkt hellre att det skall stå "GURU"

David Lundqvist
06-04-2005, 13:38
Och nu står det abborrefiskare.. Teknikens under!! Måste man hålla på så här tills "GURU" hoppar upp?

Horst Kuehne
06-04-2005, 13:45
Hello again, Scanner!
Ooops, jag glömde nåt: har lagt in dina förslag ang. vattentemperaturen samt några andra ändringar och tillägg i gäddbibeln. Kolla under "tillväxt" - "dödlighet" - "livsmiljö" och "gäddotek". Trevlig läsning och kom gärna med ytterligare förslag!
Hälsningar, Horst.

Admin
06-04-2005, 20:09
Och nu står det abborrefiskare.. Teknikens under!! Måste man hålla på så här tills "GURU" hoppar upp?

Vill David heta GURU så är det klart att det ska vara så. Admin fixar. ;)

David Lundqvist
07-04-2005, 02:22
Tackar och bockar ADMIN! Nu känner jag mig om möjligt ännu större.. samtidigt som jag tänker varma tankar om dig.. ;)

Horst: Jag trivs i allra högsta grad med mig själv, är nöjd med den jag är (rakar mig varje dag..).

Jobbar sista arbetsdagen idag på ett tag. Ser med förväntning fram emot 22lediga dagar, sparkar igång gäddracet på lördag. Därefter är inte tid framför datorn prio 1.. Så ni får klara er utan mig ett tag.. ;)

So Long, så länge.

David Lundqvist
07-04-2005, 06:08
I gäddhimlen har jag redan varit flera gånger, en underbar och helt fantastisk plats kan jag lova! Så fantastisk att när man väl varit där en gång gör man allt man kan för att komma dit igen.

Förstod inte att du var ute efter verifiering. Kika på www.pacgb.com (http://www.pacgb.com) Där kan ni hitta mkt information om gädda och gäddfiske. Om ni vill komma rakt på kärnan så kika under "website features" och "information library" "PAC Fact sheets no 5 & 6". Därefter kan ni läsa på texterna "Pike in your waters" och "Review of the scientific basis for pike culls".

scanner
11-04-2005, 14:00
... ;) OK, here we go again...

Scanner: Jag har aldrig någonsin kallat mig själv för "gäddexpert". Det är andra som gjort den bedömningen. Är du av uppfattningen att jag har gjort bort mig mer än dig?!..:0!! Efter det att du gick i taket för min beskrivning av regnbåge och fisket efter den har jag sett igenom dig. Du är en fettfenefeteschist! Liksom dom flesta på storsloken verkar vara. Oring är sveriges mest utbredda art... Och funkar asbra som gäddbete när det är kallt i vattnet (fire in the hall!)

Undrar om inte gädda är det optimala gäddbetet? Pike är en mycket omtyckt färg på magnumvobblers.
Passa på att prova gädda som agn nästa gång du vill fånga din storgädda.
Kallar taktiken för Kvitt eller Dubbel. Fiska upp en snipa, kroka fast den i ett 3 krokstackel, vid fångst av ny gädda, säkert minst dubbelt så stor, byt till den istället och du får en ny dubbelt så stor!!! O.S.V...........
Då visar du hänsyn till alla mörtfiskare, fettfenefiskare, samt de arterna oxå.
Du blir dessutom populär i alla FVO´n!

David L.!
Hur kommer det sig att Anders Eklöv(Löddeå) skrivit på uppropet mot C&R?
Kan han mer om fiskevård än de som fiskar gädda i lerdiket? Eller är det för att han ser XXXXXen som en intressantare art än Gädda? Det har nyligen fångats XXXXXar på 4.1 kg och 5.4 kg i Löddeå.