Visa fullständig version : byfånefiske
Gunnar (elanen) Jansson
21-01-2005, 00:15
Lite byfånefiske är det nog det ni håller på med. Att ni ser gäddan som nåt katten släpat in. Det är väl därför ni uppåt landet gärna mer tar för er av den feta och dioxinrika prickfisken. Min stackars svärmor från Malmberget tvingades äta XXX tre gånger i veckan. Hon önskade med glädje idag att det var gädda hon fått sätta tänderna i. Håller med David Lundqvist att era smågäddor får ni nog tampas med. Erat kalla och näringsfattiga vatten ger inte några bjässar. Kommer ni upp till 10 kilo får ni vara nöjda. Här neråt landet är det knappt nån sport att jaga fiskar runt 10 pannor. Och var har ni era stora gösar och abborrar. Kan tala om för er att där gäller samma problem. Nä satsa lite mer på tam regnbåge. Det gjorde även min farbror från Luleå. Sa till honom va fan han höll på med. Konstigt att ju längre upp man kommer i detta land. Ju korkade verkar man bli. Samerna har väl inte direkt utmärkt sig precis. Skjut allt som rör sig. Är väl liknande ert motto. Klubba gäddor och njuta av den feta fettfenefisken. 40 kronor kilot på närmsta butik betingar odlad XXX. Lika mycket som brax. Gäddan ligger på runt 80kr. I Frankrike är gädda en delikatess. Exporteras till Frankrike med tankbil från Vänern. Det ni pöjkar. Hoppas på uppvaknande. MVH Gunnar Jansson. PS i Piteå var det en gäddklubbar tävling för ett tag sen. Visar på no brain igen.
Lite byfånefiske är det nog det ni håller på med. Att ni ser gäddan som nåt katten släpat in. Det är väl därför ni uppåt landet gärna mer tar för er av den feta och dioxinrika prickfisken. Min stackars svärmor från Malmberget tvingades äta XXX tre gånger i veckan. Hon önskade med glädje idag att det var gädda hon fått sätta tänderna i. Håller med David Lundqvist att era smågäddor får ni nog tampas med. Erat kalla och näringsfattiga vatten ger inte några bjässar. Kommer ni upp till 10 kilo får ni vara nöjda. Här neråt landet är det knappt nån sport att jaga fiskar runt 10 pannor. Och var har ni era stora gösar och abborrar. Kan tala om för er att där gäller samma problem. Nä satsa lite mer på tam regnbåge. Det gjorde även min farbror från Luleå. Sa till honom va fan han höll på med. Konstigt att ju längre upp man kommer i detta land. Ju korkade verkar man bli. Samerna har väl inte direkt utmärkt sig precis. Skjut allt som rör sig. Är väl liknande ert motto. Klubba gäddor och njuta av den feta fettfenefisken. 40 kronor kilot på närmsta butik betingar odlad XXX. Lika mycket som brax. Gäddan ligger på runt 80kr. I Frankrike är gädda en delikatess. Exporteras till Frankrike med tankbil från Vänern. Det ni pöjkar. Hoppas på uppvaknande. MVH Gunnar Jansson. PS i Piteå var det en gäddklubbar tävling för ett tag sen. Visar på no brain igen.
Gunnar "Elanen" Jansson "Gurra Snurra"
Ytterligare en kunnig erfaren skribent från Fiskejournalen (David Lundqvist är den andra) som uttalar sig om det fiskeområdet han behärskar allra bäst!
Undrar om detta är deras officiella inställning till sportfiskare i allmänhet?
Jon, jag ser fram mot en ursäkt från vissa herrar på speciellt denna gästbok!
MVH Scanner
Stockholmaren
21-01-2005, 12:13
Du verkar aldrig fiskat norr om dalälven och verkar inte veta vad en vattenkraftsverksuppdämning är eller vad det skapar eller ställer till med så håll dig till det du begriper shimano eller magelungen klart att dem inte vill tipsa 08 om sina storfiskevatten se bara vad som händer om stadsborna får nys om "ädelfiskevatten" som du kallar det.
Gunnar Jansson
21-01-2005, 21:54
Scanner, nä inte finns det nån anledning att be om ursäkt. Tycker att det är alldeles för mycket tjafs om dessa prickfiskar uppåt landet. Fram för fiskar som är vackra och där flugfiske inte alltid måste påvisas som det bästa. En sutare på fluga eller en ruda. Det skulle helt enkelt vara för svårt för dessa herrar. Att man lallar med att man ser gäddan på ett visst sett. Är bara ett rent förakt för vissa arter. Väntar med spänning där någon gör parodi på XXXklubbning eller varför inte XXXX.
Som fisketurist i sverige måste jag säga att jag tror inte XXXXen kommar att bli hotat av sportsfiske eller i det hela tagit rovfiske, den smakar inte bra, och kan inte gömmas for konsumfiske, därfor finns den fortfarende kvar överallt... Merparten av XXXXX från lappland smakar inte bra hellar, i alla fall inte om den motsvaras av en Dansk havsXXXXX fångat på kusten, det är mums på bordat... tyvärr for den!!!!
Men självklart, om man vill ha stor XXXX, då är C&R en självklarhet. SmåXXXX finns överallt, men dom stora... Fisketrycket bestämmer storleken i dom flesta vatten... Liksom med gäddan...
Som jag har hört det är XXXXen inte bra som hundmat heller, hundar gillar hundmat och kött, men äter gädda om dom inte får annat (billig hundmat fås på Konsum och Eco om inte någon vet om det, bara som en uppgift for kanske flera av dom som tittar inn här aldrig kommar nära byar med affärer). I övrigt; om man bara gir hundan gädda då dör den efter et tag, där fattas ett vitamin som är nödvändigt for hunden att få gennom rött kött.
Vissa personer äter även XXXX, merparten av hundar gillar dom inte....
/he,he...
Rasmus dina okunskaper om XXXXen är stora ser jag.
XXXXen skall ätas färsk skall ej frysas in.Kanon fin fisk
mvh Ante XXXXfiskare
C&R är ett byfånefiske som i Jämtland bedrivs på flera plan. T.ex. den lokale fjärdingsmannen tar in torskarna, likt som fjollorna leker med maten. Dvs fångar de fula fiskarna. Mäter, väger och kanske tar ett fånigt foto.
Sen försiktigt släppa ut dom igen, så dom kan fortsätta decimera beståndet av skräpfisk, då vi inte bedriver denna nödvariant av "fiske" som vitfiske och put&take. Tyvärr har trycket av kompetenta fiskare gjort att medelvikten på gädda numera sällan överstiger 12kg i Indalsälven. Men å andra sidan är småfisken ätbar. Ryktet säger att det är gröt man glömt att svälja som gör sydländskan så tragikomisk. Men mitt tips är att det är knarrigt gammal gäddkött som är svintyskans moder.