Visa fullständig version : Storsloken ønsker småfisk
Det er tydelig at Storsloken-fiskere ikke har greie på kultivering. :p
Fortsetter dere på dette viset har dere snart bare smågjedder igjen å fiske på. Da er dere virkelig macho da. Store sterke gutter med små gjedder...:D
Dette er den værste internett-siden jeg har sett. Voks opp !!! :mad:
Välkommen till storsloken.se Ola där allas synpunkter räknas.Men vad har du fått dessa märkliga uppgifter ifrån att här bara kommer att finnas smågäddor?
Har letat massor på nätet men inte lyckats hitta något som styrker dina teorier.Presentera gärna era källor när ni skriver "Forskar rapporter eller egna expriment" Sen är det väl upp till varje fiskare vad man vill göra med sin fångst.Äta själv, ge bort, koka till hundarna, mata kråkorna, räven eller grisarna så länge man följer de regler som gäller vid ett fiskevatten.
Dessutom klubbas det inte bara gädda i Norge!!!
Säljakt förekommer idag främst i Kanada och Norge. Journalister avslöjar år
efter år de grymma metoder som används för att jaga och döda sälar.
Sälar klubbas ihjäl, de flås levande och skadeskjuts många gånger allvarligt.
Människor som har lyckats avslöja den grymma säljakten har själva blivit
attackerade och misshandlade av säljägare.
Det är helt oacceptabelt att sälar plågas ihjäl för att pälsindustrin ska tjäna
pengar på deras pälsar. Djur behöver inte dö för att människor ska hålla sig
varma. Det finns gott om djurfria material att göra kläder av.
Politikerna har låtit fiskeindustrin tömma haven på all fisk. Men istället för
att erkänna sina fel låter de sälarna bli syndabockar. Sälarna anklagas för att
minska fiskebestånden.
Lögnerna upprepas trots att ALL forskning visar på att sälarna inte påverkar
fiskebeståndet. Ja, det är till och med så att ett stort sälbestånd kan leda
till ett stort fiskbestånd, eftersom sälarna äter många av de rovdjur som äter
fiskar.
Hela den internationella forskarkåren är idag överens om att sälarna är
oskyldiga till de minskade fiskebestånden och att det verkliga problemet är att
politikerna har tillåtit allt för stora fiskekvoter. (Källa: Förbundet djurens
rätt).
Ja du Ola du har väl hört det där talesättet vart man inte ska kasta sten.
:)
Nu är väl inte denna källa den mest pålitliga men det var bara ett exempel.
;)
Jon J
Ola, norrmannen har rätt.
Tar man upp de stora gäddorna i ett vattendrag, gynnas de små gäddorna. Eftersom gäddan är en kanibal är det endast de stora gäddorna som håller nere mänden av de små individerna.
Om det går riktigt långt kan följande hända: De stora gäddorna försvinner, de små ökar i antal, eftersom att ingen prederar på smågäddorna blir det "för mycket små gäddor" och maten räcker inte till. Dvs. gäddorna förblir små och födan försvinner.
De konkurerar alltså ut varandra. Samma sak som händer i så många vatten med abborren. Sk. Tusenbrödrabestånd.
Kan rekommendera boken Ekologisk Fiskevård (Erik Degerman, Per Nyberg, Ingemar Näslund, Dan Jonasson)
Ola, norrmannen har rätt.
Tar man upp de stora gäddorna i ett vattendrag, gynnas de små gäddorna. Eftersom gäddan är en kanibal är det endast de stora gäddorna som håller nere mänden av de små individerna.
Om det går riktigt långt kan följande hända: De stora gäddorna försvinner, de små ökar i antal, eftersom att ingen prederar på smågäddorna blir det "för mycket små gäddor" och maten räcker inte till. Dvs. gäddorna förblir små och födan försvinner.
De konkurerar alltså ut varandra. Samma sak som händer i så många vatten med abborren. Sk. Tusenbrödrabestånd.
Kan rekommendera boken Ekologisk Fiskevård (Erik Degerman, Per Nyberg, Ingemar Näslund, Dan Jonasson)
Nä SG! Ola har inte rätt.
Finns inga undersökningar som säger att det bildas smågäddbestånd!
Tvärtom!
Lake Windermere, Skottland (en av världens mest undersökta sjö i fiskerifrågor) hade ett dramatiskt decimeringsfiske under en längre tidsperiod 25-30 år. Resulterade i fler gäddor och efter något år var individstorleken samma som innan fisket startade.
En annan irländsk sjö har endast gädda, där är individstorleken lika diffierenserad som i ett bestånd som har flera arter.
Den boken du rekommenderar saknar helt och hållet argument varför man ska släppa tillbaka gäddor. Vet att åtminstone Erik Degerman tjänsteman på FiV har skrivit under "uppropet mot C&R".
Välkommen till storsloken och en av Sveriges bredaste gäddhemsidor.
David Lundqvist
27-11-2005, 11:26
Så visar scanner sitt fula tryne igen.. Du kämpar för att sprida osanningar! Varför?
www.pacgb.com (http://www.pacgb.com) "information library"
David Lundqvist
28-11-2005, 04:01
Scanner: Kika på sgks hemsida och klicka dig vidare på länken till rapporten om genetiska studier. Dina hjältar (forskarna) har kommit fram till att det är genetiska skillnader på gäddor från olika områden! Något du flera ggr hävdat att det inte är.
Nä SG! Ola har inte rätt.
Finns inga undersökningar som säger att det bildas smågäddbestånd!
Tvärtom!
Lake Windermere, Skottland (en av världens mest undersökta sjö i fiskerifrågor) hade ett dramatiskt decimeringsfiske under en längre tidsperiod 25-30 år. Resulterade i fler gäddor och efter något år var individstorleken samma som innan fisket startade.
En annan irländsk sjö har endast gädda, där är individstorleken lika diffierenserad som i ett bestånd som har flera arter.
Den boken du rekommenderar saknar helt och hållet argument varför man ska släppa tillbaka gäddor. Vet att åtminstone Erik Degerman tjänsteman på FiV har skrivit under "uppropet mot C&R".
Välkommen till storsloken och en av Sveriges bredaste gäddhemsidor.
Givetvis beror det ju dels på sjöns populationer och hur hårt det decimeringsfiskas! Om populationerna är småvuxna så märker du troligtvis ingen skildnad. Om populationen består till stor del av stora individer lär du märka det rätt snart under ett hårt decimeringsfiske. Eftersom de små inte ens skulle hinna växa sig stora även om de hade chansen!
Sen kan du nog inte riktigt jämföra med sjöar där det endast finns gädda eftersom de inte har samma samspel som sjöar med större artsammansättningar.
Jag tycker att boken har goda argument för att använda sig utav fönsterintervall. Vilket oftast innebär att ta upp medelstora individer och inte små och stora.
Sen har inte Erik Degermans val i att gå med i uppropet något med detta att göra överhuvudtaget.
Så visar scanner sitt fula tryne igen.. Du kämpar för att sprida osanningar! Varför?
www.pacgb.com (http://www.pacgb.com/) "information library"
Vad har mitt utseende med detta att göra?
Läs i information library, står att man kan decimera gädda rejält och efter en kort tid är allt som vanligt.
Skillnaden mellan mig och det DU och SGK gjort är att ni byggt upp hela verksamheten på att ni ska tvinga alla till att släppa tillbaka stora gäddor bara för att ni ska kunna enkelt veta var det finns begagnad gädda (av egoistiska skäl).
Jag säger att det finns inga skäl till att släppa tillbaka stora gäddor av biologiska, artspecifika skäl.
DavidL ´s och andra sgk:ares skäll och påhopp på de som väljer att ta vara på sin gädda är inget annat än omotiverat "BullShit"!
Förstår att du blir så rabiat, när det saknas forskarargument som backar upp dina motiv. Måste vara jobbigt, tycker nästan synd om dig.
MVH Scanner
scanner_uu@hotmail.com
Scanner: Kika på sgks hemsida och klicka dig vidare på länken till rapporten om genetiska studier. Dina hjältar (forskarna) har kommit fram till att det är genetiska skillnader på gäddor från olika områden! Något du flera ggr hävdat att det inte är.
Har hävdat att det inte är genetiska storleksegenskaper som går vidare!!
Är nämligen inte alltid en fördel att vara stor.
I exemplet gädda kan vi ju se på hannarna som inte gynnas av storlek.
Att det är skillnad på lokalbestånd har jag påstått. Bräckvattensgäddor ex.vis.
Sätter fortfarande forskarna högre än okunniga sgk:are.
Men bra att ni tillför en del sådan kunskap på er medlemssida.
Gärna mer sådant.
Ni ligger dock i lä fortfarande mot Storsloken.se
Forskarsynpunkter på varför det är viktigt med genetisk variation:
Genetisk variation utgör grunden för all biologisk utveckling på jorden, och förekomst av sådan variation inom arter och populationer är en förutsättning för deras framtida överlevnad. Insikten om vikten av att bevara biologisk mångfald har ökat kraftigt under senare år och flera politiska ställningstaganden har markerat behovet av åtgärder inom detta område.
Biologisk mångfald betraktas ofta på tre nivåer: ekosystem-, art- respektive gennivå. Denna indelning är främst praktisk; det finns inga distinkta biologiska "gränser" mellan de tre nivåerna och all biologisk mångfald har sin grund i skillnader på gennivå.
Stoppa in detta i arten gädda.
Bra att några är stora och några är små.
Bra att några är pelagiska och några är litoralbundna.
Bra att några vandringsbenägna och att andra är hemmabundna.
Bra att några är aggressiva och att andra är mer toleranta.
O.s.v....
Men DavidL, din argumentation är på en 2 årings nivå.......
MVH Scanner
[QUOTE=Sgart]
Jag tycker att boken har goda argument för att använda sig utav fönsterintervall. Vilket oftast innebär att ta upp medelstora individer och inte små och stora.
QUOTE]
Hej SG!
Vill man optimera antalet stora gäddor ska man decimera hårt bland de mindre gäddorna. De som är mindre än ca 4 kg. Alltså inte fönsterintervall.
Annars håller jag med att populationspåverkan är ett svårt gebit.Finns SÅ många faktorer att hålla reda på. Men C&R på gädda är inte med bland dem.
MVH Scanner
[QUOTE=Sgart]
QUOTE]
Hej SG!
Vill man optimera antalet stora gäddor ska man decimera hårt bland de mindre gäddorna. De som är mindre än ca 4 kg. Alltså inte fönsterintervall.
Annars håller jag med att populationspåverkan är ett svårt gebit.Finns SÅ många faktorer att hålla reda på. Men C&R på gädda är inte med bland dem.
MVH Scanner
Du har delvis rätt. Dock kan man ju också ha som syfte att inte bara få stora gäddor, utan även behålla bestånden i framtiden.
Nu är det ju som så här att jag inte gillar gäddor överhuvudtaget. Jag tycker att gäddfiske är bland det tråkigaste som finns. Dock är det ju så att de är viktiga för sjöarnas välmående.
Jag rynkar överhuvudtaget inte ögonbrynen om folk tar upp mindre gäddor. Dock tycker jag att man ska äta upp sin fångst. Vilken art det än handlar om. BORTSETT från om man sysslar med fiskevårdande åtgärder och har bra kunskap och anledning till att decimera bestånd av vilken art det nu handlar om.
Kortfattat tycker jag alltså inte att man ska ta upp fisken om man inte ska äta den eller gå till fiskevårdande åtgärder/forskning.
Jag tog mot min vilja upp 2 st gäddor denna sommaren, det gjorde jag för att ta kvicksilverprover.
rabbit70warhammer
13-12-2005, 20:33
Var det kul?
Var det kul?
Svintråkigt. Eftersom jag inte tycker om att fiska gädda. Och avskyr att ta upp fisk för att behöva bära runt på dom.
Dessutom råkade en annan på min arbetsplats råka dra ur sladden till frysboxen några dagar efteråt så det var fullt med ruttet blod över hela källargolvet efter helgen.