handdator

Visa fullständig version : Löjligt flugfiske

Huggkroken
07-02-2005, 18:09
Har själv fiskat aktivt i snart 30 år och märkt en märklig trend inom sportfisket.
Att fånga stora fiskar med så grann lina som möjligt.Fruktansvärt löjligt,har vid mina fisketurer stött på "sportfiskare" som gapar om c&r de fryser aldrig in fisk och de tar bara reda på den fisk de ska äta upp vid sin lägereld.Sedan fortsätter de fiska med sin 0,15 tafs.Varför då?Därför det är en sport att lyckas landa en stor fisk med så klen lina + att invevnings tiden ökas med 700%,misslyckas man släppa efter vid en rusning är fisken borta och dessutom flugan.Detta rör inte dessa fiskare ryggen att en fisk simmar omkring med en krok i käften.Men den som tar upp en fisk och stoppar i frysen är ingen "riktig"fiskare i deras trångsynta ögon.
Stick och brinn

Erik N
08-02-2005, 03:32
Jag fiskar gärna XXXXX, och poängen är att göra så lite ingrepp som möjligt i naturen, att smyga på fisken och kanske kanske lyckas någon gång emellanåt. Sport är att göra det svårt tycker jag.

Oregistrerade
09-02-2005, 00:30
När jag flugfiskar gädda är ingan del av tafsen tynnare enn 0,50 mm. Då kan man fajta fiskan ganska hårt. En fördel vid C&R och om man vil äta upp fiskan http://storsloken.se/forums/images/icons/icon14.gif

Oregistrerade
09-02-2005, 00:33
Va så där Huggkrok

Va händar med gäddan i frysen ??? äter du den ? eller slänger du bort den sedan ?

;o)

Huggkroken
10-02-2005, 19:38
Lägger knappast ner tid på att filéa en gädda frysa in den för att sedan kasta.
Händer väl som med annan mat att fisk ligger förlänge i frysen men då blir väl katten eller hundarna glada.