handdator

Visa fullständig version : Inte ens fredning( ej heller C&R) påverkar gäddreproduktionen

scanner
15-02-2005, 16:01
Provfiskerapport! Gör inte fredning(C&R) av gädda någon nytta?
Nej inte på gädda. Att bonka gädda spelar ingen roll fortfarande....Se "Fiskeriverkets kustlaboratorium tog på sig uppgiften att undersöka hur leken utfallit i de fredade vikarna, jämfört med liknande vikar som inte varit fredade. I tre veckor under augusti och september provfiskade bland andra Göran Sundblad och Lars Ljunggren på ett 30-tal lekplatser från Singö i norr till Utö i söder. -Det är ont om yngel i hela skärgården, framför allt i de södra delarna, säger Lars Ljunggren, och vi kan inte utläsa någon mätbar skillnad mellan fredade och icke fredade områden. "
Detta gäller de områden i stockholmstrakten som upptäckts ha problem med reproduktionen av gäddyngel.
Se reportage i Fiskevård nr 4-04 Källa Fiskerättsägarnas hemsida

Skäll inte på de som tar hem sin fångst av gädda, det påverkar inte arten gädda.

gäddvän
15-02-2005, 17:32
Catch & Release är bara ännu en hype i människans natur att försöka monopolisera och skapa uppfattad kontroll över ett område. Till ingen nytta egentligen, vare sig för fisk eller människa. Människan råkar bara ha det behovet. Titta på politiken, byråkraterna, eller egentligen vilket intresseområde som helst. Man kan gå hur långt som helst för att skapa en känsla av "visshet", "förstånd" eller att ha mutat in ett område.

Jag tror att det är så här: De mest oinsatta är de som går längst på denna hype, eftersom de tror att behovet finns. Andra som vet hur fisket efter gädda fungerar behöver inte gå till de extremerna. Anledning: Vi vet att det inte finns ett behov, och att det är påhittat. Herregud när kom man på Catch & Release? 10 år sedan? Hur länge har människan "egenbehovs-fiskat", och har det påverkat bestånden?

Debatten om Catch & Release och fredning är i mångt och mycket skapat av de som växte upp utan naturlig koppling till vatten och fiske - de vet inte bättre, och de tycker sig göra en insats.

Sen är det ett logiskt steg att "humanifiera" fisken för att väcka känslor och opinion för sin sak. Lågt, om du frågar mig.

Det är klart att om de tror att de gör att en insats, så tycker de det är värt att argumentera. Men den nakna sanningen är att det inte spelar någon roll, annat än att andra fiskare riskerar att få fel uppfattning. Speciellt när förespråkare tillåts spalter i fisketidningar. (Inte så mycket för det godas skull, utan snarare för att sälja tidningar) Tack gode gud för denna sida på nätet, och att papperstidningarnas välde håller på att upplösas.

Rasmus
16-02-2005, 11:18
Jag tror att det är så här: De mest oinsatta är de som går längst på denna hype, eftersom de tror att behovet finns. Andra som vet hur fisket efter gädda fungerar behöver inte gå till de extremerna. Anledning: Vi vet att det inte finns ett behov, och att det är påhittat. Herregud när kom man på Catch & Release? 10 år sedan? Hur länge har människan "egenbehovs-fiskat", och har det påverkat bestånden?

He,he,he... 10 år sedan... Lee Wulff kom på C&R kring 1940 och det hade direkt en effekt på storleken av fiskarna i dom vatten han fiskade i...
Men om du och andra bara har kännt till det dom sista 10 årene... Hi,hi...då förstår jag bättre allting...

Hårtfiskat vatten, små vatten/många fiskare, C&R har en effekt på storlekssammansättningan...

Stora vatten, få fiskare, lågt uttag, ingan betydelse...

Det rör sig inte om gäddan är hotat som art...

Skäll inte på de som återutsättar sin fångst av stor gädda, det gör att DU kanske också fångar en stor någongång...

David Lundqvist
16-02-2005, 23:58
Det är tydligt att många inte vill fiska C%R, och då skall man inte göra det. Man hänvisar till rapporter, att inte gäddan är hotad etc. Man griper efter halmstrån och lägger focus på fel saker.
Det är inte det som det handlar om. Kärnan är att bestånd av stor fisk aldrig är särskillt stora, men intresset av att fånga en stor fisk är stort. Genom att släppa fisken som många andra fiskare drömmer om att fånga, kan den fångas igen, och ge fler fiskare glädje. Det tar 10-20år för en gädda att bli stor. Tar man bort den, får man vänta tills nästa vuxit till sig..
Vill man bibehålla så många storvuxna fiskar som möjligt i ett vatten är det utom all tvekan att C&R fungerar!
Min största på 19,8kilo, har fångats tre gånger till, av andra fiskare. Jag vet vad den fisken betyder för mig, så jag kan tänka mig vad den betyder för dom andra som fångat den. Hade jag tagit upp den hade dom aldrig fått uppleva det!

Kanske komenterar någon det här inlägget? Gör gärna det! Och passa då samtidigt på att berätta för mig hur många gäddor över 8kilo ni i storslokengänget fångar under ett år..

Jon
17-02-2005, 10:53
Kanske komenterar någon det här inlägget? Gör gärna det! Och passa då samtidigt på att berätta för mig hur många gäddor över 8kilo ni i storslokengänget fångar under ett år..
David dina inkompetenta inlägg är det snart ingen som reagerar på.Jag kan ju ställa en lika idiotisk motfråga.Min största älg hade en slaktvikt på 380kg och hade 22 taggar hur många sådana skjuter man där du kommer ifrån??
Ja de som har kunskaperna vet redan svaret.Men för att svara på din fråga så tror jag den största gädda som fångats här vägde 16 kg.Svårt att veta exakt för det är ingen som springer och skryter häromkring.

Oregistrerade
17-02-2005, 11:56
Jag kan ju ställa en lika idiotisk motfråga.Min största älg hade en slaktvikt på 380kg och hade 22 taggar hur många sådana skjuter man där du kommer ifrån?? Ingen som springer och skryter häromkring.

Ingen som springer och skryter häromkring ?

20kg grundmäsk
17-02-2005, 14:59
Vill bara säga till David att han har så jävla rätt!! Varför ta ihjäl stora gäddor som gör en sån oerhörd nytta i vattnet! Och vilken upplevelse dom kan ge sportfiskare många gånger om!

David Lundqvist
17-02-2005, 15:01
Jon, du har så rätt! Jag har ju inte fiskat gädda mer än 20år, och inte fångat mer än några tusen, varav ett par hundra har varit metern eller längre. Dom tre största väger över 17.
Att inbilla sig att man skall snappa upp något om hur gäddfiske funkar under den tiden är rent ut sagt idiotiskt!

Rasmus
18-02-2005, 01:16
Ingen som springer och skryter häromkring ?
Glömda mitt namn!!!

Vill bara säga till David att han har så jävla rätt!! Varför ta ihjäl stora gäddor som gör en sån oerhörd nytta i vattnet!

Och vilken upplevelse dom kan ge sportfiskare många gånger om!

Präcist, men att gäddor gör nytta i vattnet är där inte många här som forstår, ännu...

Men om man vill ha mängdor av småfisk / tusindbrödra, då tar man bort gädda och kaggfiskar på stora XXXXar, XXXXXar, sik och aborre... Gammalt recept som funkar bra...

scanner
18-02-2005, 22:02
Det är tydligt att många inte vill fiska C%R, och då skall man inte göra det. Man hänvisar till rapporter, att inte gäddan är hotad etc. Man griper efter halmstrån och lägger focus på fel saker.
[QUOTE=David Lundqvist]

Ja du David L. Om man inte vill fiska C&R ska man då behöva få dina och dina
SGK polares kommentarer? En ursäkt kanske vore på tal?
Era osmakliga kommentarer säger egentligen mer om er än de ni hoppar på.

Det har lagts fram ett antal rapporter(halmstrån enligt dig) om att det vad det gäller arten gädda inte spelar någon roll om man bonkar eller inte.
Men inte ett enda faktum (halmstrå) att C&R räddar gäddbeståndet.

Förstår inte denna rabiata jakten på gäddbonkare när ni gladeligen offrar
1 000-tals mörtar, regnbågar (vilket liv, mörtstugor, sumpar, krokar i rygg mage m.m.) i er ryggdunkartävling efter största gädda.

[QUOTE=David Lundqvist]

För mig innebär stor fiskekunskap att man på olika vatten kan prestera resultat. En anpassning till just den sjön eller vattendrag.
Team utrotarna kanske är bättre än dig på sina vatten oavsett storlek på gäddorna. Hur många 10+ har du fått norr om Dalälven?
Om vi räknar bort räkmackegäddorna från Löddeå, regnbågsodlingar och kanske Rugen, hur många blir det kvar då?
Du är ju inte ens bäst bland de begagnade gäddmadamerna i Löddeå.
Åke med fru, slår dig ju.

Du kanske inte insett att fisketrycket efter gädda utanför Stockholm och vissa lokala ställen i södra Sverige är i stort sett obefintligt.
En av de orsakerna som gör att många gillar fiske här. Man får vara sig själv ett tag (norrlands guld).

Din överlägsna hållning mot andra gäddfiskare förlorar du/ni på i längden.
Tycker att, är man presstalesman för SGK så bör man mer informera än idiotförklara. Är man skribent i en av Sveriges fisketidningar (FJ gäddskolan) bör man oxå tänka minst 2 ggr innan man släpper dynga.

Med förhoppningar om en ursäkt från vissa herrar!!

Scanner

Horst Kuehne
27-02-2005, 13:58
How true, how true, "Scanner"! You are a man after my own taste, and MY taste is exclusive.
Man tar sig för pannan och frågar sig vad det finns för människor och s.k. "fiskeexperter" där ute, egentligen? Tänk att även fiskeskribenter hamnar i fällan. HERRE-MIN-GUD förlåt dom för dom vet inte vad dom gör! I det här ämnet blir man inte förvånad när t.ex. tyskarna säger: "Die dummen Schweden"! PROST!

David Lundqvist
01-03-2005, 07:57
Scanner:

Jag har fått 2st 10+ N dalälven på 12dagars fiske. Jag har fått 5st i lödde, 1st på Rygen och ingen i ett utpräglat put&take vatten. Däremot har jag fåt ca 100metersgäddor i stora sjöar som har en regnbågsodling i sig. Övriga ca 150 gäddor över metern kommer från andra ställen. Jag ska inte trötta dig med var och hur dom är fångade, men kan garantera att jag fångat dom på alla metoder och platser du kan tänka dig och några till..

Har all respekt för andra gäddfiskare!

Ursäkten ligger i brevlådan samma dag som du skrivs ut från psyket..

scanner
01-03-2005, 14:36
Scanner:

Jag har fått 2st 10+ N dalälven på 12dagars fiske. Jag har fått 5st i lödde, 1st på Rygen och ingen i ett utpräglat put&take vatten. Däremot har jag fåt ca 100metersgäddor i stora sjöar som har en regnbågsodling i sig. Övriga ca 150 gäddor över metern kommer från andra ställen. Jag ska inte trötta dig med var och hur dom är fångade, men kan garantera att jag fångat dom på alla metoder och platser du kan tänka dig och några till..

Har all respekt för andra gäddfiskare!

Ursäkten ligger i brevlådan samma dag som du skrivs ut från psyket..

2 st 10+ norr om dalälven på 12 fiskedagar!!
Kan man kalla det för hårt fisketryck? Kan de 2 st individernas releasande sägas påverka storgäddbeståndet? Inte en promille chans!!
Det gör inte något fiske efter storgädda!

Du säger att du har all respekt för andra gäddfiskare?
Några omdömen (milda) DU gett på nätet!
"Sune: Har du en underutvecklad hjärna, eller bara livlig fantasi? Även om det bara hade varit gädda och abborre hade ni varit chanslösa. Ni utgör en vit fläck på fiskekartan. Hade man velat ge er en chans skulle man haft klasserna snöskoterjagad järv, eller tjuvjagad varg istället för gös, nu har man inte det... "

"Scanner: Fick du inte tillräckligt med uppmärksamhet av dina föräldrar när du var liten? "

Var kan jag skicka läkarintyget?
Ett erbjudande ska du få! Jag kan tänka mig kandidera till posten som ordförande i Svenska Gädd Kramarna!
Och du kan få min plats på p....t! Ingår då en uppfostran i hur man behandlar andra typ SGK´s 1:a regel bland de etiska reglerna!

Fortfarande har inte någon från SGK kommit med en faktabaserad rapport att C&R på gädda har någon betydelse för arten gädda.
MVH
Scanner

David Lundqvist
02-03-2005, 05:29
Scanner:
Sammanfattningsvis vill jag påstå att jag inte kastar dynga på någon som inte kastat på mig först. Du mfl skenar i era påståenden, kanske är kul, men det för inte debatten vidare.
Du mfl har redan bestämt er (vilket även jag har), så det känns som det kvittar vad jag kommer med. Men om jag försöker mig på ett i mina ögon logiskt resonemang skulle det vara intressant att höra var du mfl tycker det brister.

En gädda behöver 10-15år för att växa sig stor och bli den sportfisk som många drömmer om att fånga. Tas den bort under den tiden hinner den inte bli stor.

Sverige är fyllt av potentiella storgäddvatten, med stora möjligheter för en driven storgäddfiskare att förverkliga sina mål. Att det tas upp en och annan har som du redan påstått ingen betydelse för varken reproduktion eller något annat. Vi lever emellertid i en snabb tid där en del fångster läggs ut på nätet innan fisken ens återutsatts. Fler och fler är beredda på att satsa tid, pengar och engagemang för att få uppleva ett spännande fiske. Vilket innebär ett högre tryck på dom gamla fiskarna. Dom platser som har potential att erbjuda något extraordinärt utsätts för ett extraordinärt tryck. För att bibehålla allas möjlighet till ett spännande fiske bör man vara rädd om de speciella fiskar det handlar om.
Det här exemplet speglar extremförhållanden, men jag tycker resonemanget går igen på dom flesta platser.
Du frågade oxå om exempel. Ser man sig runt om i världen behöver man inte leta länge förrän man hittar exempel på fisken där ändringar/införanden av max/minmått, fångsbegränsningar ändrat fisket markant.

Du mfl verkar inte tycka det är spännande att fånga en gädda som någon fångat tidigare (vanligast är att en gädda återfångas efter 1-2säsonger). Det kan jag förstå, och har all respekt för! Men det finns oändligt många som hellre fångar en 14kilos som var fångad 2år tidigare, än ingen alls. Det är det verkligheten som gäller..

Jag har fiskat riktat efter stora gäddor i ca 20år, vilket jag tror är mer än dom flesta? Ibland under vissa extrema förutsättningar står stora gäddor uppradade och fisket är lätt, men det är undantagsfallen! Ofta är det en lång och krokig väg till slutmålet.

scanner
02-03-2005, 16:34
Scanner:
Sammanfattningsvis vill jag påstå att jag inte kastar dynga på någon som inte kastat på mig först. Du mfl skenar i era påståenden, kanske är kul, men det för inte debatten vidare.

Sverige är fyllt av potentiella storgäddvatten, med stora möjligheter för en driven storgäddfiskare att förverkliga sina mål. Vi lever emellertid i en snabb tid där en del fångster läggs ut på nätet innan fisken ens återutsatts. Fler och fler är beredda på att satsa tid, pengar och engagemang för att få uppleva ett spännande fiske. Vilket innebär ett högre tryck på dom gamla fiskarna. Dom platser som har potential att erbjuda något extraordinärt utsätts för ett extraordinärt tryck. För att bibehålla allas möjlighet till ett spännande fiske bör man vara rädd om de speciella fiskar det handlar om.
Det här exemplet speglar extremförhållanden, men jag tycker resonemanget går igen på dom flesta platser.

Men det finns oändligt många som hellre fångar en 14kilos som var fångad 2år tidigare, än ingen alls. Det är det verkligheten som gäller..

QUOTE]

.
"Sammanfattningsvis vill jag påstå att jag inte kastar dynga på någon som inte kastat på mig först.".[/QUOTE]

Men det stämmer inte!
Se gästboken så ser man vem som började egentligen.

Några citat från dig: - "Jag kan inte låta bli att förundras över fenomenet, och vad det kan bero på ??..Är det alla mygg, dom långa mörka vintrarna, eller något helt annat??.. Har era förfäder burit mycket sten?"
"Att ni plockar upp några pinngäddor som ni sen torkar och matar draghundarna med, eller mal ner till potensmedelsom ni sen trycker in under förhuden bryr jag mig inte det minsta om."

Dessa ovanstående ord kom från dig innan någon hann svara dig!!

"Det är er mentalitet jag inte förstår mig på? Cowboystil, döda för dödandets skull, döda för att man kan? Jag förstår ingenting?"

Vad är det du inte förstår? Enkelt att jämföra med alla de mörtar, sarvar, regnbågar DU dödar bara för att det går!

Rekord-, spännande, personrekords-, utmanande gäddor hittar du i de flesta vatten som innehåller gädda.
För min del är en gädda rolig att fånga redan vid 3-4 kg. Med rätt utrustning kan den vara spännande vid 1-2 kg.
Drillar jag den på pimpelspö kan det vara spännande under 1 kg.
Men är jag inte ute efter gädda är det ointressant oavsett om den är 19.8 kg eller 0.9 kg. Fick 3 st 9 kg´s när jag var ute efter regnbåge. Bara krångligt!

Du har en trevligare ton i detta senaste inlägget, kanske du börjar förstå att det finns fler attityder inom gäddfiskarna än den SGKanhängare hittills visat upp. http://storsloken.se/forums/images/icons/icon14.gif

MVH
Scanner

David Lundqvist
03-03-2005, 04:47
Scanner:
En regnbåge avlas, kläcks, göds med ett enda syfte. Det är att bli någons middag. Jag ger den till en gädda.
Jag dödar ingenting bara för att det går och för att jag kan. Men i vissa situationer ger ett naturligt bete mig så mycket större chans att lyckas, att jag i dom situationerna väger en mörts liv, mot att jag har chansen att fånga en gädda. I dom situationerna är det den stackars mörten som får dra kortaste stråt (sagt utan ironi och sarkasm)..

Visst dom flesta gäddor är roliga, och kan vara spännande under vissa omständigheter. Är dock övertygad om att dom flesta tycker en gädda blir roligare och mer spännande, om den är stor.

Jag är heller inte road av att få gäddor om jag är ute efter något annat, tror det gäller dom flesta?

Grundtanken är att dom fiskar med ett högre sportfiskevärde bör vara kvar i vattnet, för att bibehålla ett intressant sportfiske till glädje för alla.

Du avslutar med "kanske du börjar förstå..." Jag var med och startade SGK för 7år sedan av en enda anledning. Det är för att det finns för många som dig scanner..

Är du av uppfattningen att det är omöjligt att påverka ett fiske på stor gädda med sportfiske? (Nu hoppas jag på ett JA eller ett NEJ)

scanner
03-03-2005, 09:16
Scanner:
En regnbåge avlas, kläcks, göds med ett enda syfte. Det är att bli någons middag. Jag ger den till en gädda.
Jag dödar ingenting bara för att det går och för att jag kan. Men i vissa situationer ger ett naturligt bete mig så mycket större chans att lyckas, att jag i dom situationerna väger en mörts liv, mot att jag har chansen att fånga en gädda. I dom situationerna är det den stackars mörten som får dra kortaste stråt (sagt utan ironi och sarkasm)..

Visst dom flesta gäddor är roliga, och kan vara spännande under vissa omständigheter. Är dock övertygad om att dom flesta tycker en gädda blir roligare och mer spännande, om den är stor.

Jag är heller inte road av att få gäddor om jag är ute efter något annat, tror det gäller dom flesta?

Grundtanken är att dom fiskar med ett högre sportfiskevärde bör vara kvar i vattnet, för att bibehålla ett intressant sportfiske till glädje för alla.

Du avslutar med "kanske du börjar förstå..." Jag var med och startade SGK för 7år sedan av en enda anledning. Det är för att det finns för många som dig scanner..

Är du av uppfattningen att det är omöjligt att påverka ett fiske på stor gädda med sportfiske? (Nu hoppas jag på ett JA eller ett NEJ)

Med dina egna ord dödar du andra arter än gädda efter eget beslut!
Om mitt beslut är att döda gädda, ska du då inte respektera det?

Fiskar med ett högre sportfiskevärde ska vara kvar i vattnet säger du!
För väldigt många ÄR regnbåge toppen av sportfiskevärde. En av de arter som introducerar nya medlemmar/ungdomar till hobbyn fiske. En av få arter man kan fiska med fluga i södra sverige. Lättillgänglig för många. Smakar utmärkt.
Varför klanka ner på den? Visa den istället respekt.

Du var med från starten i SGK av en enda anledning!!! Att det finns för många av sådana som mig!! Det visar en enorm okunnighet och total avsaknad av respekt till andra fiskare! Jag är övertygad att sådana som du är i kraftig minoritet bland de som fiskar i Sverige.
Ni SGK:are förstår inte vad folk säger ute vid sjöarna om gädda!
-:- anser om arten gädda!
-:- hur gäddpopulationen reagerar vid beskattning!
-:- hur man ska agera/lobba för att visa fram sina intressen!

Ni SGK:are har visat flera exempel på okunnighet och total avsaknad av respekt för andra gäddfiskare. Osmakliga påhopp på allt från nybörjaren som får sin första gädda, till fiskevårdsområden som har en klar plan på hur de vill förvalta SITT vatten. De orden som tidigare ordförande i SGK, medlemmar med högre positioner inom SGK samt inte minst från dig presstalesman för SGK lämpar sig inte offentligt framföranden.... "idioter", "neandertalare", " de som dödar gädda ska dödas", "skicka huggkroken i dem istället", "stoppa malda gäddor under förhuden", rasistiska uttalande typ " - är inte namnen på bonkade fiskars banemän övervägande icke "Svensson/Karlsson" namn, varför måste det alltid vara så?- PYRG (Tidigare ordförande i SGK)

Detta är mitt skäl till att dra igång min debatt om gäddbonkandet.
Jag anser att SGK hittills varit en skymf mot hur man ska bete sig!
Rent egoistiska skäl till att andra ska släppa tillbaka stora gäddor och dessutom peka ut exakt var de är fångade.
Så NI kan komma dit några dagar senare och fiska på dessa slemmiga begangnade gäddmadamer i er inbördes beundrartävling kan kalla er för storgäddexperter.

SKÄMMES!

Av ovanstående kan jag erkänna att C&R kan ha betydelse för DITT fiskande efter storgädda. Inte mitt!

Börja erkänna att ni gjort fel, att ni trampat flera av de presumptiva medlemmarna i en gäddfiskeklubb på tårna, att ni gjort massor med felaktiga uttalande. Då kanske jag lägger ner min kampanj mot er.

MVH
Scanner

David Lundqvist
03-03-2005, 09:51
Scanner:
Det finns två sidor av allting, det är tydligt att vi inte ser på den här saken på samma sätt.

Jag klankar inte på arten regnbåge, det är du som lägger in den värderingen, liksom du lägger in egna värderingar i det mesta annat också.. Liksom jag gör.

Jag personligen är inte lockad av den typen av fiske, men har ingenting emot dom som attraheras av det. Det är bara fint om regnbågarna kan skänka en annan fiskare fiskelycka! Och är det en inkörsport för nybörjare på flugfiske så är det bara fint och bra på alla vis! Däremot kan du knappast vara särskillt insatt i vilka förutsättningar flugfiskarna har i södra sverige...

I dina flugfiskande ögon är en regnbåge en fin och intressant sportfisk och en gädda som varit fångad tidigare totalt ointressant.
Jag ser det precis tvärt om. Det är inte regnbågen det är fel på, den är en produkt av sin omgivning. 1del vatten och 1del fisk i kassen, mat i 30sek, var 3:dje timme. På under ett år blir den stor. Sen släpps den ut, och man kan locka den till sig genom att kasta en näve grus i vattnet (påminner den om ljudet av pellets, den enda födokälla den känner till) Sen hugger den på vad som hellst! Fet, ful och utan fenor!
Men jag har inga problem med dom som gillar att fiska efter dom för det!

Tvärt emot dig tror jag att gäddklubben har gjort en hel del. Samtliga svenska fisketidningar har som polecy att inte visa blodiga och döda gäddor. 100klubben är en dunderhit. Det är långt ifrån bara SGKs förtjänst. Fler och fler fiskar C&R, vi går mot en ljus framtid du och jag Scanner!.. ;)

scanner
03-03-2005, 11:13
Scanner:
Det finns två sidor av allting, det är tydligt att vi inte ser på den här saken på samma sätt.

Jag klankar inte på arten regnbåge, ....

(påminner den om ljudet av pellets, den enda födokälla den känner till) Sen hugger den på vad som hellst! Fet, ful och utan fenor!

Tvärt emot dig tror jag att gäddklubben har gjort en hel del. Samtliga svenska fisketidningar har som polecy att inte visa blodiga och döda gäddor. 100klubben är en dunderhit. Det är långt ifrån bara SGKs förtjänst. Fler och fler fiskar C&R, vi går mot en ljus framtid du och jag Scanner!.. ;)

Ja det finns fler sidor, kanske fler än 2 t.o.m. När ska ni respektera det?

http://storsloken.se/forums/images/icons/icon13.gif
Kan du kommentera era tidigare okunniga och osmakliga påhopp?

Här kommer en reaktion på era tidigare kommentarer och beteende:

Klart att Pyrg (tidigare ordförande i SGK), är här och skäller på sina fiskande vänner. Tänk att en gammal
gädda av alla fick sin dödsdom av en överlycklig fiskande grabb. Vad värre är
väl kanske om den hade suttit i ett nät av alla i detta land. Pyrg, varför
bangar du att jaga nätmarodörer. Åk in till Hötorgshallen, Östermalmshallen,
Söderhallarna eller i många fiskdiskar och titta. Blir du skitnödig då och
skäller för fullt. Ditt beteende påminner om människor med kontrollbehov. Dom
tror att dom kan kontrollera allt som sker i hela världen. Det enda som i
verkliga livet sker är att dom blir väldigt trötta på sin jakt att kontrollera.
Till slut faller dom ihop som ett korthus helt utmattade i sin jakt på att kolla
att alla gäddor simmar lyckliga i alla Sveriges 100 000 tusen sjöar. Frågan är
om du klarar den uppgiften utan att bli ett vrak. Är ungefär vad veganer håller
på med också.
- Elanen

Elanen är oxå en skribent i FJ! T.o.m han tröttnar på era tokerier!

Nej, den dagen ni byter spår och uppmuntrar, stimulerar gäddfiske oavsett vad individuelle fångstmannen/kvinnan gör med sin fångst. Först DÅ har ni en framtid.
Antalet betalande medlemmar har väl börjat sjunka har jag hört!

Ingen som vill bli ordförande i SGK?

Jag kandiderar i annat fall http://storsloken.se/forums/images/icons/icon7.gif

MVH
Scanner

David Lundqvist
03-03-2005, 12:30
Elanen (Gunnar Jansson?): Har aldrig träffat dig, bara hört om dig genom Crippa.

Jag är en extremt lugn, trygg, balanserad och stabil människa. Om det inte är så att du är road av att ställa psykologiska diagnoser är mitt tips - ligg inte sömnlös!

Gäddklubben är en liten klubb på ideell basis. Dom allra flesta är med för att dom tycker det är en bra ide. Men man prioriterar eget fiske när man kommer ifrån vardagen, vilket är fullt förståeligt.

Därför händer det inte i närheten så mycket på den fronten som det borde.

Som jag ser det riktar jag mina ansträngningar helt rätt. Scanner står för ett budskap att man inte påverkar bestånden genom fiske, storsloken lägger fram det som en imagegrej att döda allt man fångar. Med den inställningen utvecklas inte fisket i en possitiv riktning. Det dom gör själva är inte hela världen, värre är det budskap man sprider.
På samma sätt som "landet runt" förr var fyllt med blodiga stora gäddor med fastkladdade löv, fotade i trädgården. Är det vad nybörjare som inte vet bättre ser, tror dom det är så det går till och när dom själva står med sin livs fisk slutar historien hemma i trädgården även för dom..

scanner
04-03-2005, 12:04
Jag är en extremt lugn, trygg, balanserad och stabil människa. Om det inte är så att du är road av att ställa psykologiska diagnoser är mitt tips - ligg inte sömnlös!

Gäddklubben är en liten klubb på ideell basis. Dom allra flesta är med för att dom tycker det är en bra ide. Men man prioriterar eget fiske när man kommer ifrån vardagen, vilket är fullt förståeligt.

Som jag ser det riktar jag mina ansträngningar helt rätt. Scanner står för ett budskap att man inte påverkar bestånden genom fiske, storsloken lägger fram det som en imagegrej att döda allt man fångar. Med den inställningen utvecklas inte fisket i en possitiv riktning. Det dom gör själva är inte hela världen, värre är det budskap man sprider.
På samma sätt som "landet runt" förr var fyllt med blodiga stora gäddor med fastkladdade löv, fotade i trädgården. Är det vad nybörjare som inte vet bättre ser, tror dom det är så det går till och när dom själva står med sin livs fisk slutar historien hemma i trädgården även för dom..

De gäddfiskare Du och anhängare till SvenskaGäddKramarna hoppar på, är förmodligen betydligt friskare i sitt sätt att utöva sitt fiske.

T.o.m. dina egna anhängare tycker att dina påhopp är ute på fel vatten.
Flertalet SGK:are undrar vad ni håller på med och lämnar gäddkramarklubben..

Rasistiska påhopp, onödiga påhopp, okunniga påhopp följer din historia
på offentliga forum.

Ska det behöva vara så? Skadar dessa uttalande inte SGK mer än de gör nytta?

Har du sanktioner från alla (de få som är kvar) medlemmar att spy galla omkring dig?

Vilken forskning baserar ni era skäl till att ingen får bonka sin storgädda?

Inga svar hittills har kommit.

Med vänlig hälsning

Scanner

David Lundqvist
04-03-2005, 12:45
Jag känner tyvärr inte dom du räknade upp. Förhoppningsvis är dom tänkande och intelligenta människor som själva bildar sig en uppfattning. Och förstår att det jag skriver speglar mina egna åsikter och inte har något med SGK att göra.

Jag har aldrig någonsin påstått att man inte får ta upp någon gädda, det är din hjärna som skenar ytterligare en gång scanner. Jag har bara uttryckt min egna personliga uppfattning, sen är det upp till var och en att fatta sitt eget beslut.

Lustigt det där om vad dina bekanta tycker om mig, känns nästan samma som dom omdömmen jag hört om dig.

KG?
04-03-2005, 13:04
De gäddfiskare Du och anhängare till SvenskaGäddKramarna hoppar på, är förmodligen betydligt friskare i sitt sätt att utöva sitt fiske.

Ex.vis Kenneth Karlsson E-tuna, Johan (joh@n fnu), Steve McVey (Pesca)
har undrat vad du egentligen sysslar med!!

på offentliga forum.

Har du sanktioner från alla (de få som är kvar) medlemmar att spy galla omkring dig?

Med vänlig hälsning

Scanner
Scanner, jag är väldigt tacksam om du lämnar mig utanför dina diskussioner med David. Jag har ingen aning om vem du är och förstår inte hur du kan tala om för nån annan vad jag tycker om honom. Jag håller med David om det mesta han skrivit på denna sida. Däremot hade jag åsikter om hur en viss pyrg argumenterade på fiske.nu. Tror att en alltför fördömande åsikt mot de som avlivar en fisk får motsatt effekt.
När det gäller storsloken är det annorlunda, mycket av det de skriver är ju enbart avsett för att provocera. Ofta med mycket humor men attityden som storsloken står för är enbart fånig...

Kenneth Karlsson

scanner
04-03-2005, 14:11
Scanner, jag är väldigt tacksam om du lämnar mig utanför dina diskussioner med David.

Jag håller med David om det mesta han skrivit på denna sida. Däremot hade jag åsikter om hur en viss pyrg argumenterade på fiske.nu. Tror att en alltför fördömande åsikt mot de som avlivar en fisk får motsatt effekt.

Kenneth Karlsson

Tack KG!

Det är nämligen David L som är pyrg!

Jag ska lämna dig utanför diskussionerna med David L = Pyrg = SGK i fortsättningen.

MVH
Scanner
Att bonka en gädda i sportfiskesammanhang spelar ingen roll för arten gädda.

P.s David!

När ska du stå för dina tidigare fula påhopp?

KG?
04-03-2005, 14:21
Tack KG!

Det är nämligen David L som är pyrg!

Jag ska lämna dig utanför diskussionerna med David L = Pyrg = SGK i fortsättningen.

MVH
Scanner
Att bonka en gädda i sportfiskesammanhang spelar ingen roll för arten gädda.

P.s David!

När ska du stå för dina tidigare fula påhopp?

Jo, jag har förstått att David undertecknar sina inlägg med pyrg ibland. Poängen var kanske att kritiken jag kom med då inte är applicerbar på diskussionerna med storsloken och dig.

scanner
04-03-2005, 16:35
Jag känner tyvärr inte dom du räknade upp. Förhoppningsvis är dom tänkande och intelligenta människor som själva bildar sig en uppfattning. Och förstår att det jag skriver speglar mina egna åsikter och inte har något med SGK att göra.

Jag har aldrig någonsin påstått att man inte får ta upp någon gädda, det är din hjärna som skenar ytterligare en gång scanner. Jag har bara uttryckt min egna personliga uppfattning, sen är det upp till var och en att fatta sitt eget beslut.

Lustigt det där om vad dina bekanta tycker om mig, känns nästan samma som dom omdömmen jag hört om dig.

Fler som DU/NI varit i luven med, eller haft negativa synpunkter om:

Elanen, Old Firehand

Offentligt haft negativa synpunkter på Stephan "Dansken Sporting", Fiske guide Hans Nordin, Fiskeguide Mats Carlén samt journalisten Björn Blomqvist "Outdoor".

Sporting var sponsor, samarbetspartner med SGK tidigare. Snacka om att bita sig själv i den hand som föder dig! Joakim Bowenius Malmgren tidigare ordförande i SGK, undrade varför SGK sponsorn Sporting kunde vara med i en gäddmördartävling?

David Lundqvist skribent i Fiskejournalen (??)
Vad sysslar SGK med egentligen?
Gör sig ovän med hela branschen?

Mitt förslag är att backa tillbaka SGK, rensa i leden. Be om ursäkt och gå vidare med en annan attityd mot/med andra sportfiskande gäddfiskare.

MVH
Scanner

pesca
04-03-2005, 17:31

Ex.vis Kenneth Karlsson E-tuna, Johan (joh@n fnu), Steve McVey (Pesca)
har undrat vad du egentligen sysslar med!!

på offentliga forum.

Med vänlig hälsning

Scanner

Käre Scanner, vart när och hur har jag lagt grund för dig att anse att jag ifrågasätter DL? Jag utövar C&R av egen vilja och anser att fler bör göra det i större utsträckning. Visst har jag använt huggkrokar och bonkat gäddor i mina dagar men det är endast ett fåtal matgäddor som numera tas hem.

Jag har hittils inte tagit ställning till om dig och de inlägg du gör utan har försökt så gott en kan att sålla bort dig från alla andra inlägg som faktiskt är intressanta att läsa men när du tar ton och använder mig som en stöttepelare för dina argument så går du för långt. Be nu snällt om ursäkt och uttala dig inte om mina åsikter iom att du inte vet något om dem. Låt nu mig stå för mina åsikter och vill jag dela med mig av dem så gör jag det.... inte du
mvh
//Steve

Rosa Magnum
04-03-2005, 18:25
Herr Lundqvist och SCANNER verkar prata om olika typer av vatten, om olika typer av fisketryck, och destutom strra sig blinda i sin egen damm...
Lundqvist har rätt när han skriver om dagens digitala gäddrapporter som berättar för alla "storgädde hunters" vart de ska, och när de ska dit. Dessa fiskare är ofta duktiga fiskare, fiskare som är villiga att lägga dagar, kanske veckor för att fånga storgäddan. Det är den här typen av fiskare som tillräckligt stora antal möjligen har förmågan att förstöra ett bra fiske efter större gäddor. Detta för att de fisakr selektivt och effektivt. Skulle de klubba allt de fick skulle storlekssamansättnigen bli knas.
Ett vatten som lödde å tillexempel skulle med största sannorlikhet bli sämmre o malla klubbade sina stora gäddor. Catch and Release är inget måste för att bibehålla ett fiske där, dock nästintill ett måste för att bibehålla ett bra fiske efter stora gäddor.

En medelstor svensk insjö däremot har oftast knappt något fisketryck alls. De som fiskar har sällan någon "hel koll" på vad de håller på med. De är alldeles för få och fiskar alldeles för sällan för att deras fiske ska påverka gäddbeståndet på något sätt. Måhända klubbar de lokala förmågorna det mesta de får, men de fiskar kanske4-5 dagar om året så det blir liksom inget. Förmodligen mår en sjö bättre av 3-4klubbor än 10-tals mattor... (avkroknigsmattor, gäddkramare alltså=P)

vad jag vill få sagt är alltså att det är skillnad på sjö och sjö. I vatten som har oturen att ligga för nära Stockholm eller liknade tätbefolkade områden är Catch and Release kanske det enda rätta för att bibehålla ett hyffsat fiske. I dessa vatten är fisketycket oftast så hårt att vattnet faktiskt kan ta skada...
I en medelsvensk insjö behöver man dock inte "bry sig", de som fiskar är för få, deras fisketillfällen sker för sällan...

Sen ser jag gärna att folk fårn dessa olika "sjötyper" kommer bättre överens. SGK är väl legentligen en ganska bra ide. Fiskerurism tillexempel är en grej som blir större och större i sverige. Att riskera att hårt befiskade vatten tar skada igenom att INTE reglera fisket tycker jag verkar dumdristigt. Naturligtvis ska vi bjuda de tyska och holländska (+ alla andra) kunderna på så bra gäddfiske som möjligt, annars kanske de åker till Irland nästa gång, då missar vi massor av härliga Euro.
Ovanstående innebär ju dock självklart inte att det är fritt fram för SGK:are och annat "catch and release" folk att tala illa om personer som väljer att avliva sin fångst... Bäst vore nog om alla bara kunde respektera varann, och varandras värderingar, utan att börja gnabbas på lågstadienivå...

Lucius
04-03-2005, 19:09
Scanner> "Rensa i leden", vad tror du att SGK är för något? Någon sorts pionjärrörelse från stalintiden?

SGK är, fortfarande, en fiskeklubb med mer än 400 medlemmar varav jag personligen känner kanske fem. Så mycket har jag förstått efter mina snart åtta år i klubben att åsiktsregistrering (som du ju verkar gilla) och censur inte är ledstjärnan.

Vi har ett antal etiska regler som vi så gott det går försöker följa. Thats it! Att sedan ett antal personer, individer, debatterar i olika forum om C&R har inget med själva föreningen att göra. Skilj på individ och förening.

Jag tror inte att vi i stalinistisk anda tänker "rensa upp i leden" för att du säger det. Hittills har du bara kommit med ovett.

MVH

Roger

David Lundqvist
05-03-2005, 03:01
Scanner:

Har du levt som terrier i ett tidigare liv?

Inte en enda av dom du räknar upp har jag enligt mig själv haft något otalt med som är värt att göra något av. (undantaget ett hett telefonsamtal med Björn Blomkvist för mer än 5år sedan..)

Du kan bluffa till en viss gräns, när du går över den förlorar du trovärdighet. Vilket resulterar i att man inte tar någonting från dig på allvar.

Gäsp..

Storgäddorna kommer, hölja för hölja, XXXXXstjärt för XXXXXstjärt..

Rasmus
05-03-2005, 18:44
Som Sven "fläskläppa" Svensson brukar säga "Det är ju inte föttarne där är fel på"....

/Rasmus

BJ@
06-03-2005, 00:41
Fler som DU varit i luven med, eller haft negativa synpunkter om:

BN, @mbassadeuren, Elanen, Old Firehand, BJ, CK, Fiskaren, Zorro.

Scanner; Den enda vars inlägg jag haft synpunkter på är väl dina. David L, pyrg eller dyl. har jag aldrig diskuterat med vad jag minns. Men du verkar ju ha järnkoll. :rolleyes:

//BJ@

Sune
06-03-2005, 21:04
För mig innebär stor fiskekunskap att man på olika vatten kan prestera resultat. En anpassning till just den sjön eller vattendrag.
Team utrotarna kanske är bättre än dig på sina vatten oavsett storlek på gäddorna. Hur många 10+ har du fått norr om Dalälven?

Tack Scanner!

Du har besparat mig på en massa skrivkramp med dina svar den sista tiden. Du slog huvudet på spiken med det sista inlägget, det blir intressant och se vad David (som gillar att fiska där gödningsmedel flytter på vattnet) har för svar på den frågan!

Ha det
Sune

scanner
07-03-2005, 11:49
[QUOTE=BJ@]Scanner; Den enda vars inlägg jag haft synpunkter på är väl dina. David L, pyrg eller dyl. har jag aldrig diskuterat med vad jag minns. Men du verkar ju ha järnkoll. :rolleyes:

//BJ@[/QUOTE ("")]

Jag har bett om ursäkt för att jag blandade ihop PYRG med David Lundqvist!
Se på FNU.
Detta berodde på att ett av David inlägg var undertecknat med PYRG.

Frågan är fortfarande. Ska man verkligen få spy galla över någon annans gäddbonkande om man inte har riktigt, riktigt torrt under fötterna?

QUOTE] David Lundqvist
Jag kan inte låta bli att förundras över fenomenet, och vad det kan bero på ??..
Är det alla mygg, dom långa mörka vintrarna, eller något helt annat??.. Har era förfäder burit mycket sten?
Att ni plockar upp några pinngäddor som ni sen torkar och matar draghundarna med, eller mal ner till potensmedel
som ni sen trycker in under förhuden bryr jag mig inte det minsta om.
Det är er mentalitet jag inte förstår mig på? Cowboystil, döda för dödandets skull, döda för att man kan? Jag förstår ingenting?
QUOTE] David Lundqvist

Frågan nr 2 är om det kan komma en ursäkt från de som utan sakskäl spytt galla över en och annan välsmakande gädda?

MVH
Scanner

Limnos
08-03-2005, 09:13
Det finns väl tusentals sakskäl att spy galla över smaken på gädda! Finns det något otrevligare än att äta en gädda kokt i sin egen avsky?

Scanner: Det är nog svårt att hitta någon som inte kritiserat varken Björn B eller Hasse N någon gång i sin karriär.

Sune
09-03-2005, 21:37
Herr Lundqvist och SCANNER verkar prata om olika typer av vatten, om olika typer av fisketryck, och destutom strra sig blinda i sin egen damm...
Lundqvist har rätt när han skriver om dagens digitala gäddrapporter som berättar för alla "storgädde hunters" vart de ska, och när de ska dit. Dessa fiskare är ofta duktiga fiskare, fiskare som är villiga att lägga dagar, kanske veckor för att fånga storgäddan. Det är den här typen av fiskare som tillräckligt stora antal möjligen har förmågan att förstöra ett bra fiske efter större gäddor. Detta för att de fisakr selektivt och effektivt. Skulle de klubba allt de fick skulle storlekssamansättnigen bli knas.
Ett vatten som lödde å tillexempel skulle med största sannorlikhet bli sämmre o malla klubbade sina stora gäddor. Catch and Release är inget måste för att bibehålla ett fiske där, dock nästintill ett måste för att bibehålla ett bra fiske efter stora gäddor.

En medelstor svensk insjö däremot har oftast knappt något fisketryck alls. De som fiskar har sällan någon "hel koll" på vad de håller på med. De är alldeles för få och fiskar alldeles för sällan för att deras fiske ska påverka gäddbeståndet på något sätt. Måhända klubbar de lokala förmågorna det mesta de får, men de fiskar kanske4-5 dagar om året så det blir liksom inget. Förmodligen mår en sjö bättre av 3-4klubbor än 10-tals mattor... (avkroknigsmattor, gäddkramare alltså=P)

vad jag vill få sagt är alltså att det är skillnad på sjö och sjö. I vatten som har oturen att ligga för nära Stockholm eller liknade tätbefolkade områden är Catch and Release kanske det enda rätta för att bibehålla ett hyffsat fiske. I dessa vatten är fisketycket oftast så hårt att vattnet faktiskt kan ta skada...
I en medelsvensk insjö behöver man dock inte "bry sig", de som fiskar är för få, deras fisketillfällen sker för sällan...

Sen ser jag gärna att folk fårn dessa olika "sjötyper" kommer bättre överens. SGK är väl legentligen en ganska bra ide. Fiskerurism tillexempel är en grej som blir större och större i sverige. Att riskera att hårt befiskade vatten tar skada igenom att INTE reglera fisket tycker jag verkar dumdristigt. Naturligtvis ska vi bjuda de tyska och holländska (+ alla andra) kunderna på så bra gäddfiske som möjligt, annars kanske de åker till Irland nästa gång, då missar vi massor av härliga Euro.
Ovanstående innebär ju dock självklart inte att det är fritt fram för SGK:are och annat "catch and release" folk att tala illa om personer som väljer att avliva sin fångst... Bäst vore nog om alla bara kunde respektera varann, och varandras värderingar, utan att börja gnabbas på lågstadienivå...

Kan inte hålla mig att berömma detta inlägg. Ta mig faan det bästa som har skrivits här!

Ps. Jag har anmält mig till angelfiske på Rönningssjön nu i helgen. Det behövs fler lag så att jag vinner mer pris pengar.

Ha det
Sune

Horst Kuehne
10-03-2005, 08:16
Jag håller nog med dig Sune, ABSOLUT TOPPEN inlägg från "Rosa Magnum"! Jag kan bara buga, lyfta på hatten och tacka för min del. Vettiga och utåtriktade människor med förstånd i skallen, som kan tänka och även respekterar andras åsikter, behövs på denna sajt och är alltid välkomna skulle jag tro. Eller hur "Admin" samt ni andra "head honchos" på Storsloken.se?

Gädd-Halvar
10-03-2005, 09:19
Hej alla gädd-fantaster.
Det är roligt att gäddan inspirerar till sådan debatt.
Helt klart är att det inte går att jämföra inställningen till
gädda mellan oss norrlänningar och vår fiskebröder nere i södern.
Här hos oss är gäddan rikligt förekommande och är ibland
en riktig plåga för annan fisk. Gäddan var förr i tiden en
viktig fisk och för många en förutsättning för att bli mätta
överhuvudtaget.
Under tidigt 1900-tal och främst under krigsåren så sattes
det ut otroliga mängder med gäddyngel och man bar gäddor
från tjärn till tjärn och spred på så vis ut gäddstammen för
att säkra sin mattillgång. Det innebar att gäddan planterades
ut i massor av vatten där den inte var ursprunglig - till
stor olycka för de fiskar som fanns där från början (ex.vis *****).
Vi har alltså så mycket gäddvatten i norrland så att det räcker
och blir över. Till skillnad från de södra delarna där fisketrycket är hårdare,
det är färre vatten mm. (fast det är inte "synd om" gäddan i södern heller...)

Sen en liten reflektion beträffande gäddan på 19,8 kg som nämns
i denna diskussion.
Jag antar att den är fångad i Lödde å och tittar man i alla fångsttabeller i fisketidningarna så verkar det ibland som om den gäddan ligger på 1-10 plats varje år, beroende på hur mycket den ätit när en ny fiskare fångat den.
Hur mår den gäddan då? Och hur mycket är ett gäddrekord från Lödde å värt??

Enligt både min och många andra kloka människors åsikt så mår gäddan bra
av att beskattas! Sen är det upp till sunt förnuft att behandla gäddan som
en förnämlig sportfisk.
Jag sätter också tillbaka många av de gäddor som jag tar upp.
Några isgäddor brukar jag ta hem och tillaga (gädda är gott om man gör på
rätt sätt). Många gäddor rensas och "klyvs" för att torkas till torrgädda vilket
är en delikatess för Sveriges samtliga jakthundar.

Gäddan är med andra ord en fantastisk sportfisk, god att äta och till stor
nytta.
Man ska däremot inte kramas med gäddorna för mycket. Kläderna blir kletiga
och gäddan förlorar sitt värdefulla skyddsskikt och far illa av att tas upp, hållas upp för fotografering mm. Jag antar att många av de gäddor som
släpps tillbaka efter att varit på land och legat på en pressening en halvtimme
inte mår speciellt bra när dom får simma ut igen.

Catch and kill, if you will ! / Gädd-Halvar

Horst Kuehne
10-03-2005, 11:04
Hej "Gädd-Halvar". Mycket intressant läsning du bjuder på! Jag antar att du, som jag, är av "lite äldre årgång"? Det är bara bra, för äldre viner smakar som bekant bäst, dvs "lite äldre" människor har, förmodligen pga sin längre erfarenhet och det dom har varit med om i livet, något att tala om och lämna till dom "lite yngre". Dock inget ont sagt om yngre människor, tvärtom, och även gamla viner kan ibland bli surt. Men jag blev mycket glad över ditt inlägg! Hör av dig lite oftare, vill du? Du borde ju ha lite tid för det nu, det är ju ännu inte "riktig" gäddsäsong, på allvar, Halvar. Hänvisar också till rubriken ovan, det finns hopp, tack vare dig. Ha det bra, ovasett om du praktiserar "catch & release" eller "catch & kill" (om du vill, he-he-he!)