handdator

Visa fullständig version : Varför?

Gammarus
03-05-2008, 12:00
3 enkla regler för storsloken.se

1. Jag intygar härmed att jag är en riktig gäddfiskare.
2. Jag släpper självklart aldrig tillbaks min fångst. Catch N Kill är det som gäller.
3. Har du accepterat regel 1 och 2 så kan du nu vara säker på att du verkligen ÄR en riktig gäddfiskare!

Nu har jag suttit och läst igenom att antal inlägg här på forumet och jag blir både trött och ledsen.

Varför ska man döda all Gädda? Kan ni förklara vad som är anledningen till att ni väljer att döda alla gäddor ni får upp?

Jag har läst flera av trådarna här på forumet och hittar inga svar på varför ni har som policy att döda allt ni får upp. Jag tycker absolut att man kan ta hem en matgädda på 1-2 kg någon gång då och då, men jag får intrycket av att ni urskiljningslöst dödar all gädda ni fångar. Äter ni all denna gädda?

Intrycket jag får efter att ha läst runt här är att många av er "bonkar" en massa gädda bara för att slänga på skogen. Bilden på 600 kg gädda på ett släp får mig faktiskt att må illa. Problemet som jag ser det är inte själva dödandet, utan att ni dödar utan att äta det ni har dödat. Det känns ibland för mig som att ni dödar för nöjes skull. I min värld visar man respekt för gäddan och tar inte upp mer än vad man behöver.

En tänkbar anledning är kanske att gäddan käkar XXXXX, XXXX och XXXXXX och att ni därför tror att en decimering av gäddbeståndet skulle göra att salmonidbestånden gynnas? Jag tycker inte att det argumentet håller eftersom gäddan är en del av ekosystemet och har funnits i tusentals år tillsammans med de XXXartade fiskarna.

Sedan har det berättats om att gäddan är ett enormt problem på vissa platser i USA. Det är den säkert. Men ni bor väl i Sverige?

Det har även sagts att gäddan är omöjlig att utrota. Varför skulle den vara omöjlig att utrota, den är väl inte odödlig? Tar man upp tillräckligt många gäddor kommer givetvis beståndet att minska, allt annat är omöjligt. Om ni har några källor som tyder på något annat så får ni gärna ange dem. Om det nu skulle vara så att den är omöjlig att utrota, varför försöker ni då utrota den?

Jag tror inte att det är någon risk att ni utrotar gäddan eftersom ni är ganska få människor på en stor yta uppe i Jämtland. Det är inte det jag vänder mig emot. Problemet jag ser är att ni dödar utan anledning, eller för att det är kul. Tycker ni verkligen att det är kul att döda en gädda och sen slänga den i skogen?

Det verkar som att ni hyser någon sorts hat gentemot gäddan. Varför gör ni det? Gäddan är en levande varelse som precis som vi människor har rätt till att finnas.

Detta inlägg ska inte ses som ett försök att ändra ert beteende. Jag vill bara få er att fundera lite på vad ni håller på med. Till exempel borde ni kanske tänka över vad ni har för policy angående ”fiskevården”. Det finns garanterat bättre fiskevårdande åtgärder än att ”bonka” all gädda. Kan ni motivera ”gäddbonkandet” på ett bra sätt så ser jag inga problem med det. Jag tvivlar dock på att ni kan komma med några bättre svar än vad ni har gjort hittills.

Avslutningsvis kan jag säga att er hemsida ger ett oseriöst och omoget intryck präglat av någon sorts konstig machoattityd som jag inte tycker hör samman med sportfiske. Ni skriver om att döda alla gäddor men förklarar inte någonstans varför. Det hela ger mig ett intryck av att ni inte riktigt har tänkt igenom det ni skriver. Kanske är det någon sorts försök till humor men i så fall har ni misslyckats totalt.

/Gammarus –Undrar hur ni tänker

After pike
03-05-2008, 21:31

2. Jag släpper självklart aldrig tillbaks min fångst. Catch N Kill är det som gäller.
3. Har du accepterat regel 1 och 2 så kan du nu vara säker på att du verkligen ÄR en riktig gäddfiskare!

Nu har jag suttit och läst igenom att antal inlägg här på forumet och jag blir både trött och ledsen.

Varför ska man döda all Gädda? Kan ni förklara vad som är anledningen till att ni väljer att döda alla gäddor ni får upp?

Jag har läst flera av trådarna här på forumet och hittar inga svar på varför ni har som policy att döda allt ni får upp. Jag tycker absolut att man kan ta hem en matgädda på 1-2 kg någon gång då och då, men jag får intrycket av att ni urskiljningslöst dödar all gädda ni fångar. Äter ni all denna gädda?

Intrycket jag får efter att ha läst runt här är att många av er "bonkar" en massa gädda bara för att slänga på skogen. Bilden på 600 kg gädda på ett släp får mig faktiskt att må illa. Problemet som jag ser det är inte själva dödandet, utan att ni dödar utan att äta det ni har dödat. Det känns ibland för mig som att ni dödar för nöjes skull. I min värld visar man respekt för gäddan och tar inte upp mer än vad man behöver.

En tänkbar anledning är kanske att gäddan käkar XXXXX, XXXX och XXXXXX och att ni därför tror att en decimering av gäddbeståndet skulle göra att salmonidbestånden gynnas? Jag tycker inte att det argumentet håller eftersom gäddan är en del av ekosystemet och har funnits i tusentals år tillsammans med de XXXartade fiskarna.

Sedan har det berättats om att gäddan är ett enormt problem på vissa platser i USA. Det är den säkert. Men ni bor väl i Sverige?

Det har även sagts att gäddan är omöjlig att utrota. Varför skulle den vara omöjlig att utrota, den är väl inte odödlig? Tar man upp tillräckligt många gäddor kommer givetvis beståndet att minska, allt annat är omöjligt. Om ni har några källor som tyder på något annat så får ni gärna ange dem. Om det nu skulle vara så att den är omöjlig att utrota, varför försöker ni då utrota den?

Jag tror inte att det är någon risk att ni utrotar gäddan eftersom ni är ganska få människor på en stor yta uppe i Jämtland. Det är inte det jag vänder mig emot. Problemet jag ser är att ni dödar utan anledning, eller för att det är kul. Tycker ni verkligen att det är kul att döda en gädda och sen slänga den i skogen?

Det verkar som att ni hyser någon sorts hat gentemot gäddan. Varför gör ni det? Gäddan är en levande varelse som precis som vi människor har rätt till att finnas.

Detta inlägg ska inte ses som ett försök att ändra ert beteende. Jag vill bara få er att fundera lite på vad ni håller på med. Till exempel borde ni kanske tänka över vad ni har för policy angående ”fiskevården”. Det finns garanterat bättre fiskevårdande åtgärder än att ”bonka” all gädda. Kan ni motivera ”gäddbonkandet” på ett bra sätt så ser jag inga problem med det. Jag tvivlar dock på att ni kan komma med några bättre svar än vad ni har gjort hittills.

Avslutningsvis kan jag säga att er hemsida ger ett oseriöst och omoget intryck präglat av någon sorts konstig machoattityd som jag inte tycker hör samman med sportfiske. Ni skriver om att döda alla gäddor men förklarar inte någonstans varför. Det hela ger mig ett intryck av att ni inte riktigt har tänkt igenom det ni skriver. Kanske är det någon sorts försök till humor men i så fall har ni misslyckats totalt.

hahaha fattar du inte ironin med de hela????? Är verkligen din hiss ända uppe?? om de e de så kan du läsa på om ekosystemet.. o vad som händer med ekosystemet när ett vattenkraftverk uppstår.. vilket är fallet i detta vattendrag! gör de o återkom senare!!!

profisher
04-05-2008, 20:21
Varför skall gädda få leva för en ful grön slämig sak som liktar illa.
Jag tycker det är bätre att göra fiskpinnar på dessa fiskar i stället för att låta våran torsk vara.
Det fins gott om gädda i våra sjöar men torsken är snart borta från våra vatten.
Så varför inte använda GÄDDAN till detta i stället så den kan försvinna som torsken gör.
Nu under GÄDDLEKEN borde det vara tilllåtet att ta dessa monster med RYCKARE (bulefiske) som man gör i öresund med torksen eller låt alla som vill fånga dom med rysha eller nät och skikca dom till findus för beredning för att bli fiskpinnar.
Var ute i går för att fiska gös men fick bara 3st äckliga gäddor dom simmar inte mera i våra vatten:D
SÅ låt oss gå samman och få till stånd att finus m.m börjar använda gädda till fiskpinnar fisk gratäng osv

flugfiskarn
04-05-2008, 20:47

Vad jag vet så fanns det inte gädda här förut .. Så den hör ju inte hemma här .. Före det blev kraftvärk var det en fin älv med l.a.x ..

Tobiaz
04-05-2008, 22:38
Jag släpper tillbaka all Gädda jag tar i stugun 364 dagar om året...då blir de mer att döda på Storsloken!

Nä men skämt o sido..vi skänker fisken till norge som filèar och säljer dom 1,3 ton som vi tog upp 2007
Gädda är de för gott om så då tar vi bort de lilla vi kan. Kom upp och hälsa på oss så ska du få se om du inte kan förstå vad vi menar.

Tackar och respekterar din åsikt!

Gammarus
05-05-2008, 19:59
Jag börjar förstå hur tänket går. Jag antar att ni fiskar i en kraftverksdamm där det innan utbyggnaden inte fanns så mycket gädda men där det nu har blivit en helt annan miljö med mer stillastående vatten vilket gäddan gillar. Det medför att det har blivit väldigt mycket gädda i dammen / älven. Därför gör det inget om man tar upp stora mängder gädda en dag om året. Om det är så då ser jag inget fel i att fiska som ni gör. Jag är ju heller inte insatt i hur det ser ut just i ert fiskevatten.

Det som gjorde att jag reagerade var att jag fick intrycket av att ni hatar gäddan och alltid strävar efter att döda all gädda ni får upp oavsett var det är. Sen tyckte jag att det verkade som att det tas upp mängder av gädda som sen inte kommer till användning. Men om det inte är så och ni har ett tänk bakom ert agerande så ska jag inte gnälla på er. Fast det kanske kunde vara på sin plats med en seriös förklaring av er "policy" på hemsidan. Då kanske ni skulle slippa inlägg från upprörda sydlänningar i framtiden. Men ni kanske gillar att provocera?

Ja, jag kanske kommer upp någon gång och hälsar på, Jämtland är ett härligt land!

Skitfiske på er!

scanner
05-05-2008, 20:19
.......

Gäddan är en levande varelse som precis som vi människor har rätt till att finnas.
.....
Avslutningsvis kan jag säga att er hemsida ger ett oseriöst och omoget intryck präglat av någon sorts konstig machoattityd som jag inte tycker hör samman med sportfiske.

.....

Kanske är det någon sorts försök till humor men i så fall har ni misslyckats totalt.

Gammarus, det är en liten räka det va?

Undrar hur en sådan tänker?

Gammarus
08-05-2008, 16:40
Hej scanner!

Som du kanske läste ovan så har jag lugnat ner mig nu, jag är inte förbannad på er längre. Men det är alldeles korrekt, gammarus är en liten räka. Jag tror inte att de tänker så mycket, men jag är inte en gammarus det är bara ett namn som jag använder på olika fiskeforum. ;)

Jag håller fast vid vad jag skrev tidigare. Gäddan är en levande varelse och har rätt att finnas till. Alltså bör den inte utrotas. Sen kan det finnas vissa vatten där det finns enormt mycket gädda och då gör det ju inget om man slår ihjäl några stycken men som art har den rätt att finnas.

Angående er hemsida kan jag bara säga att mycket av det som står här lätt kan feltolkas för en utomstående. Ironi och humor framgår inte alltid lika tydligt på internet som det gör i verkliga livet.

Till sist en fråga till dig scanner: Hatar du gäddan?

Ha det nu så trevligt där uppe i "mitten" av Sverige!

/Gammarus

Jocke-Bosse
08-05-2008, 20:08
Jag kan förstå att de lätt kan feltolkas på den här sidan. Jag undrade själv första tiden om vad de va för ett gäng som knåpat ihop sidan. Självklart har gäddan all rätt att finnas till. Utrota den kommer vi aldrig att kunna göra och de skulle Jag aldrig villja göra heller. Det är en mycket fin sportfisk och jag hoppas att alla tar hand om varje gädda på bästa sätt. De förtjärnar respekt precis som alla andra levande ting.

Mvh// Jocke-Bosse

scanner
09-05-2008, 00:13
Hatar absolut inte gäddan.

Har bara lite svårt för gäddkramare som ska pådyvla andra sportfiskare sin religion.

Croaton
09-05-2008, 21:57
Hehe ja Scanner. Snart knackas det väl på dörren och delas ut broschyrer, samtidigt som nån stackare får stå och läsa högt ut Crocodile News.

assardan
09-05-2008, 23:10
Förut bonkade vi all gädda urskiljningslöst, den skulle bort helt enkelt. Efter fjolårets dåliga gäddfiske har vi faktiskt tänkt om lite grann. Inte för att fisket blev sämre för all gädda vi bonkat, det tror jag inte. Men däremot insåg jag hur mycket man skulle sakna gäddan som sportfisk. Ingen och då menar jag INGEN kan inbilla mig att ***** beståndet skulle rusa i höjden i dessa onaturliga reglerade vattendrag om gäddan försvann. Den ***** som sätts in i Lit stannar helt enkelt inte kvar i området, så det är lite mer invecklat än att bara utrota gäddan. Så min slutsats är: försvinner gäddan så får vi fan i mig ingen fisk alls, möjligen en ***** vartannat år.

Kapten Haddock
19-05-2008, 20:54
Förut bonkade vi all gädda urskiljningslöst, den skulle bort helt enkelt. Efter fjolårets dåliga gäddfiske har vi faktiskt tänkt om lite grann. Inte för att fisket blev sämre för all gädda vi bonkat, det tror jag inte. Men däremot insåg jag hur mycket man skulle sakna gäddan som sportfisk. Ingen och då menar jag INGEN kan inbilla mig att ***** beståndet skulle rusa i höjden i dessa onaturliga reglerade vattendrag om gäddan försvann. Den ***** som sätts in i Lit stannar helt enkelt inte kvar i området, så det är lite mer invecklat än att bara utrota gäddan. Så min slutsats är: försvinner gäddan så får vi fan i mig ingen fisk alls, möjligen en ***** vartannat år.

Även om vi inte alltid är så snabbtänkta vi norrlänningar så vaknar vi så sakta. Visst kan man prova decimera gäddan men samtidigt som Assardan säger så kanske vi ska börja tänka lite långsiktigt. Vi har varit bortskämda sen barnsben med gäddfångster och för den delen annat. Vore trist om våra barn inte fick chansen att uppleva detsamma om dom nu vill i framtiden.

Enligt en ny tes jag hörde så bör man dock i kraftigt gäddbesudlade vatten prova att decimera fiskar mellan 2.5 till 4 kilo. Det större fiskarna äter till största delen artfränder av betydligt mindre storlek. Alltså fiskar på 5-6 kilo tar sig gärna en 1-1.5 kilos gädda hellre än 20 mörtar om det går. Jocke-Bosse och jag såg själv beviset på detta då vi fick en gädda på 2.5 kilo som undgått dödens käftar med sargad kropp som följd. Avståndet mellan "tandisättning" upskattas till c:a 14-15 cm. Det är en stor fisk som vart hungrig. Som sagt detta är bara en tes jag hört från en marinbiolog. Kan ju vara en tes bara utan substans men jag ska forska vidare i ämnet.

//Skitfiske.

pippikortstrump
20-05-2008, 15:32
Även om vi inte alltid är så snabbtänkta vi norrlänningar så vaknar vi så sakta. Visst kan man prova decimera gäddan men samtidigt som Assardan säger så kanske vi ska börja tänka lite långsiktigt. Vi har varit bortskämda sen barnsben med gäddfångster och för den delen annat. Vore trist om våra barn inte fick chansen att uppleva detsamma om dom nu vill i framtiden.

Enligt en ny tes jag hörde så bör man dock i kraftigt gäddbesudlade vatten prova att decimera fiskar mellan 2.5 till 4 kilo. Det större fiskarna äter till största delen artfränder av betydligt mindre storlek. Alltså fiskar på 5-6 kilo tar sig gärna en 1-1.5 kilos gädda hellre än 20 mörtar om det går. Jocke-Bosse och jag såg själv beviset på detta då vi fick en gädda på 2.5 kilo som undgått dödens käftar med sargad kropp som följd. Avståndet mellan "tandisättning" upskattas till c:a 14-15 cm. Det är en stor fisk som vart hungrig. Som sagt detta är bara en tes jag hört från en marinbiolog. Kan ju vara en tes bara utan substans men jag ska forska vidare i ämnet.

//Skitfiske.
I sportfiskekretsar (inte i bonkarkretsar alltså) har det varit känt sedan länge att stora predatorer är av godo för bestånden, kul att ni börjar halka åt rätt håll i gäddslemmet också ;)

Kapten Haddock
20-05-2008, 21:17
I sportfiskekretsar (inte i bonkarkretsar alltså) har det varit känt sedan länge att stora predatorer är av godo för bestånden, kul att ni börjar halka åt rätt håll i gäddslemmet också ;)

Det är nog snarare så att det har varit känt även i "bonkar kretsar" men att det så kallade gäddhatet härstammar från våra far och morföräldrar samt föräldrar som sett fina fiske vatten blivit uppdämda och på såsätt gäddinfekterade. Deras kamp att få fin fisk av ädlare valör tog sig nog uttrycket i att försöka rensa ut gäddan. Numera vet vi ju att det är snudd på omöjligt men det ligger ändå så djupt rotat sedan barnsben att antingen så tar man vara på gäddan, antingen till mat eller så till katt, hund , räv, mink men upp ur vattnet ska den.

Sen att en hel armé av avundsjuka sörlänningar som fiskat sönder sina naturliga bestånd gapar och skriker att vi gör fel stör mig otroligt.

Du vet det att i alla statliga undersökningar där man analyserarhur många som sportfiskar / hobbyfiskar varje år så inkluderas även dom som ( och detta endast om det inte bedrivs i vinst syfte) lägger nät, använder mjärde, bulefiskar, sätter ut ryssja, sätter sax och angeldon, pimplar osv. Men den brigad av C&R fanatiker som har axlat oket att frälsa gädda i sverige är förhållande dels liten ändå.
Citat: från http://www.cityfiskeinorrkoping.com/doc/sportfiskevarde.pdf Mer än 3 miljoner fiskar med spö någon gång varje år. Av dessa fiskar 900 000 mer än 20 gånger per år och mer än 400 000 har sportfiske med spö som sitt viktigaste fritidsintresse. Slut Citat.

Av dessa 400 000 så gapar en skara på ett par tusen om att resten gör feli sitt fiske men endast om det handlar om gädda. Man hör sällan nåt om nån anna art.

Vidare kan man ju stark ifrågasätta om det är mer eller mindre skadlig att bonka gädda än att väga in ett stort antal L:A:X:A:R vid trolling tävlingar i vänern eller till havs. Har olika fiska olika värde ?

Detta är dilemmat som klyver storsloken från andra forum.

Vi har över population av atren i våra uppdämda vattendrag idag medans det naturliga beståndet söder om dalälven fått en riktig törn av det enorma trycket på fisket som uppstog när fisket släpptes fritt i t.ex. sthlms skärgård.

Vi klagar inte på att dom gjort så medans vissa lägger ner både tid och själ för att omvända ett halvt land i frågan. Ett halvt land som många aldrig besökt eller kommer besöka. Så vad är då vittsen med att bråka? För att vara politiskt korrekt inför andra fanatiler eller för att man tror man kan göra nån skillnad? Många frågor med komplicerade svar. Tror nog att allt har sin tid och ju mer folk tjatar ju mer provocerar folk och sättersig på tvären. Så fungerar människa från dom föds till dom dör !

Hoppas du får mycket fisk i framtiden !!!

KG?
23-05-2008, 17:32
Hehe ja Scanner. Snart knackas det väl på dörren och delas ut broschyrer, samtidigt som nån stackare får stå och läsa högt ut Crocodile News.

Känns inte så troligt. Vi föredrar folk som kan fiska och begriper sig på fiske som medlemmar. Alltså är inte du och Scanner aktuella.

assardan
24-05-2008, 01:25
Vill man bonka så bonka, vill man inte så låt bli. ska det behöva vara så komplicerat. Vare sig man vill eller inte så får vi inte bort gäddorna. Att sörlänningarna är utan fisk beror nog mer på hur östersjön mår, än att det har bonkats för mycket gädda.
Om två veckor så kör vi!!