handdator

Visa fullständig version : Världsklass på Europa !

Kapten Haddock
19-05-2008, 23:01
Catch and release förbjuds - i Schweiz
I Tyskland är redan återutsättning av sportfiskefångad fisk förbjuden. Nu finns ett lagförslag om det samma för Schweiz. Intentionen att fiska för återutsättning ska kriminaliseras. Dessutom skall sportfiskare gå kurser i att slå ihjäl fisk på ett humant sätt, med ett välriktat slag mot huvudet med ett trubbigt verktyg. Andra nyheter är förbud mot levande bete och krokar med hulling, utom i vissa sammanhang.
En liknande lagstiftning kring återutsättning av fisk har varit på gång i Storbritannien, men där försvann lagförslaget.
KÄLLA: Jan Kappel, generalsekreterare i EAA (European Anglers Association)

Källa : Fiskesnack tråd: http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?p=365131&posted=1#post365131

In och gör ett inlägg det gjorde jag !

PS vad fan är det med min under text till min AVATAR ?
Oerfaren men läraktig ? Nä nu djävlar *s*

pippikortstrump
20-05-2008, 15:36
Catch and release förbjuds - i Schweiz
I Tyskland är redan återutsättning av sportfiskefångad fisk förbjuden. Nu finns ett lagförslag om det samma för Schweiz. Intentionen att fiska för återutsättning ska kriminaliseras. Dessutom skall sportfiskare gå kurser i att slå ihjäl fisk på ett humant sätt, med ett välriktat slag mot huvudet med ett trubbigt verktyg. Andra nyheter är förbud mot levande bete och krokar med hulling, utom i vissa sammanhang.
En liknande lagstiftning kring återutsättning av fisk har varit på gång i Storbritannien, men där försvann lagförslaget.
KÄLLA: Jan Kappel, generalsekreterare i EAA (European Anglers Association)

Källa : Fiskesnack tråd: http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?p=365131&posted=1#post365131

In och gör ett inlägg det gjorde jag !

PS vad fan är det med min under text till min AVATAR ?
Oerfaren men läraktig ? Nä nu djävlar *s*
Ett tramsigt förslag, som i värsta fall skulle kunna leda till en lag som alla c&rfiskare helt enkelt struntar i, meningslös med andra ord.

assardan
22-05-2008, 00:41
Ska det väl vara.
Att lagförskaget försvann i Storbritannien förstår jag. Har provfiskat i en sjö i Skottland. Den var så igenväxt så man skulle nog fanken få bottennapp om man fiskade med dynamit.
Skämt åsido. Personligen ställer jag mig likgiltig till dylika lagar. Vem åker runt och kollar att man slår ihjäl allt man får upp i båten, det är knappast genomförbart. Det är ju bara att säga att man inte fått nån fisk om man blir kontrollerad, vilket i och för sig är helt orealistiskt, men vad gör man inte för att klara sig undan.