Visa fullständig version : "Ketch(up) & rälis"
Horst Kuehne
07-03-2005, 20:31
Rättelse: någon har den senaste tiden försökt idiotförklara mig och talar om för alla som vill eller inte vill veta, att jag överfiskar "mina" vatten i jakten på gäddor. Gång efter annan påpekar denna person, med upprepade hånfulla hänvisningar till min hemsida, att det är därför snittvikten på dem av mig fångade gäddor går ner för varje år. Ofattbart hur vissa vuxna människor räknar, jag är övertygad om att barnen i grundskolans åk 3 eller 4 kan bättre! Enligt min mening jämför denna person äpplen med päron och vrider siffrorna så tillrätta, hit och dit, att dessa passar det egna behovet. Man tar sig tvivlande för pannan och frågar sig själv om detta kan vara sant? Vem som helst, inte bara fiskare, vet att det finns otroligt många fler små eller mindre stora fiskar i vattnet än stora bamsingar. Fakta är att ju fler fiskar man fångar, ju fler små och mindre riktigt stora fiskar får man, naturligtvis. Detta borde egentligen vara en självklarhet men är det tydligen inte för vissa. Ligger det kanske avundsjuka bakom dessa fula påhopp? Glöm inte heller att de flesta FVO föreningar vill ha bort gäddorna, av en eller annan anledning, men att INGEN hittills har lyckats med det, utom genom Rotenolbehandling av vattnet! Man kan ju med all rätt fråga sig varför inte? Så retar det också gallfebern på/av mig när jag konfronteras med sådana personer som dessutom inte har den minsta respekt för andra människors härkomst, uppfostran, åsikter, uppfattningar, utbildning, erfarenheter, kunskaper eller levnadsstil. Fy skäms säger jag bara! SKÄRPNING KRÄVS!
Helt riktigt Horst
Om en genomsnittsvikten ska vara vetenskaplig måste man använda samma wobbler och lika antal fisketimmar varje år.
Med vissa wobblers får man bara större modell och vissa bara smågäddor.
Det beror ju helt vilken sorts fiske man är ute efter,tex jag brukar skjutsa ut småungar på fiske och då vill man att alla ska få fisk.På med en wobbler som 1kg gäddorna gillar ,alla får fisk och är nöjda efter fisketuren.
Naturligtvis får alla klubba sina egna gäddor ;)
Så Rasmus du är nog ute på hal is i dina vetenskapliga teorier. :eek:
Till Host
HA...
HA...
HA...
HA...
HA...
HA... HA... http://storsloken.se/forums/images/icons/icon4.gif
Till Jon
Jon:Så Rasmus du är nog ute på hal is i dina vetenskapliga teorier.
I min hänvisning till Horst's fångststatistik, om det är den du henvisar till, skrivar jag att den är Ovetenskapligt statistiskt material (Till eksempel är där inte medreknat 55 gäddar mindre änn ett kilo som medreknat ville ge en snittvikt i 2004 på 1,6 kilo och inte 1,8 kilo).
Då villa snittvikten se så här ut:
2002: 2,9 kilo
2003: 2,7 kilo
2004: 1,6 kilo
Jon:
Om en genomsnittsvikten ska vara vetenskaplig måste man använda samma wobbler och lika antal fisketimmar varje år.
Med vissa wobblers får man bara större modell och vissa bara smågäddor.
Det beror ju helt vilken sorts fiske man är ute efter,tex jag brukar skjutsa ut småungar på fiske och då vill man att alla ska få fisk.På med en wobbler som 1kg gäddorna gillar ,alla får fisk och är nöjda efter fisketuren.
Naturligtvis får alla klubba sina egna gäddor ;)
Så Rasmus du är nog ute på hal is i dina vetenskapliga teorier.
Fångststatistiken baseras oppenbarligen på samma wobbler i 90 % av fångsten, tiden är okännt http://storsloken.se/forums/images/icons/icon12.gif
HOST: min "hemlig" metod är att fiska med en ca 20 cm lång Rapala som ser ut precis som en *****, med prickar och allt. Över 90% av alla "slemhuvuden" jag får in i båten, går på denna *****-Rapala! Resten går på allt annat (onödigt) otyg jag har i fiskelådan, och den är STOR. Det har gått så långt att jag köper upp alla *****-Rapala som finns i området där jag "härjar"
/Rasmus
(Som gärna tar en matfisk eller tvo, men återuttsättar merparten. Jag orkar inte att handtera och äta så mycket fisk som jag fångar... http://storsloken.se/forums/images/icons/icon10.gif )
På grund av återkommande respektlöshet och mycket liten vilja att förbättra sin dialog på storsloken.se är nu användaren Rasmus permanent avstängd.
Meningsskiljaktigheter är det som utgör själva grunden för ett diskussionsforum, och det som i de flesta fall gör en dialog överhuvudtaget intressant. När det förvanskas (av personer med dåligt omdöme) till inriktade försök att "göra ner" personer offentligt har man gått över gränsen.
Vi har alla delade meningar om saker och ting och det är någonting bra. Ur dialog och motsättningar kommer utveckling - men vi skiljer på sak och person!
mvh
storsloken.se
David Lundqvist
08-03-2005, 03:58
"Fakta är att ju fler fiskar man fångar, ju fler små och mindre riktigt stora fiskar får man, naturligtvis. Detta borde egentligen vara en självklarhet men är det för vissa tydligen inte."
Horst: Jag har missbedömt dig! Du har koll på vad som sker! Vill passa på att be om ursäkt!
VH
David
Horst Kuehne
08-03-2005, 08:25
Jaha, "det var ord och inga visor", som man så fint uttrycker det på svenska!!! Tack till "Admin" och "Jon" och självklart till "David Lundquist" för stödjande inlägg. Enligt min mening var det ett mycket klokt beslut av Storslokens ledning att "avsluta kapitlet Rasmus" för gott. Den herren har hela tiden bara förnedrat sina medmänniskor, inkl. medlemmar i Storsloken. Han kunde helt enkelt inte hålla sig till fakta eller vara saklig. Med sådana människor kan man inte bygga något, dem bara förstör. ("God forgive him!") Och till David: du behöver inte be om ursäkt, vi alla gör felbedömningar här och där, så länge vi lever, men ändå ett hjärtligt TACK! Låt oss nu alla tillsammans gå vidare och bygga upp den fantastiska föreningen storsloken.se till Sveriges BÄSTA hemsida för "inbitna gäddfiskare"!!!!! FORWARD MARCH!
David Lundqvist
08-03-2005, 12:38
Horst: Du har din tro, och jag min. Tror inte att någon av oss kommer konvertera. Jag har uppfattningen att en levande gädda är oändligt mycket roligare och intressantare än en som är död. Är den dessutom stor blir mötet med den ännu häftigare!
Därför kommer inte jag att arbete för att storsloken skall bli större.. Har uppfattningen att storsloken arbetar mot mina intressen..
VH
David
Horst Kuehne
08-03-2005, 16:42
Hej på dig David! Skönt att höra av dig! Jag kan tala om för dig att jag respekterar ALLA människors åsikter och livsstil, därmed också dina. Men du må förlåta mig för min fråga: VARFÖR är du då med som medlem i Storsloken? Är inte detta lite motsägelsefullt, om du nu inte har samma värderingar? Jag bara undrar! Ha´re bra och lev för all del ditt liv som du vill - "as you see fit"! LIVET ÄR KORT!
Hej på dig David! Skönt att höra av dig! Jag kan tala om för dig att jag respekterar ALLA människors åsikter och livsstil, därmed också dina. Men du må förlåta mig för min fråga: VARFÖR är du då med som medlem i Storsloken? Är inte detta lite motsägelsefullt, om du nu inte har samma värderingar? Jag bara undrar! Ha´re bra och lev för all del ditt liv som du vill - "as you see fit"! LIVET ÄR KORT!
David är inte "medlem" i Storsloken för att han delar våra åsikter. Han har registrerat sig för att kunna skriva inlägg i forumet. Det är en del i de forumregler som är uppsatta här, och något som är vanligt förekommande för att minska antalet anonyma inlägg under benämningen "gäst".
Horst Kuehne
08-03-2005, 18:27
Solly, solly, såååå solly! Det visar åter igen klart och tydligt, en gång för alla, att man lär sig något nytt varje dag, oavsett hur gammalt man har blivit! Jag kan bara skylla på min ålder. Solly en gång till!
Horst Kuehne
09-03-2005, 12:26
Korrigering av uppgifter i ärendet, inlägg nr. 3
Jag trodde i min enfald att folk går i skolan för att lära sig läsa och räkna, kanske t.o.m. skriva? Uppgifter som förekommer i ovannämnda inlägg talar tyvärr ett annat språk. Insändaren hävdar att uppgifterna över fångade gäddor under 2004 inte stämmer, att snittvikten för säsongen ej är som jag rapporterade 1,8 kilo, utan "bara" 1,6 kilo, "då inte dessa 55 gäddor under ett kilo är medräknade". Har insändaren kanske läs- och räknesvårigheter och behöver extralektioner? Jag skall härmed försöka att förtydliga med "mitt sätt" att läsa och räkna. På min hemsida under "skitfisk" står det för 2004 klart och tydlig följande:
121 gäddor med totalvikt 278,4 kilo (= 2,3 kilo snittvikt)
176 gäddor med totalvikt 321,7 kilo (= 1,8 kilo snittvikt)
OBSERVERA att skillnaden mellan 121 och 176 gäddor är dessa 55 "under-kilot-gäddor" som avspeglar skillnaden mellan 278,4 och 321,7 = 43,3 kilo. Om jag fortsätter så är snittvikten faktiskt högre, nämligen 2,3 kilo, om jag skulle ta hänsyn endast till dessa 121 inrapporterade gäddor som låg över kilot. (Fiskar under kilot räknas inte i tävlingen!) Uppfattat???
Men . . . vem bryr sig om jag eller någon annan haft tur (eller skicklighet) att dra upp 5 eller 50 fiskar, vem bryr sig om snittvikten har varit 1,6 eller 5,8 kilo, vem bryr sig om man har haft en Rapala eller en Zalt på andra sidan linan, vem bryr sig om man fiskade med haspel-, met- eller flugspö eller med långdrag, vem bryr sig om man fiskar enligt "catch & release" eller "catch & kill" metoden"? Är inte det väsentliga att man har en spännande, rolig och härlig tid?
Sluta nu äntligen med att "apa" dig och förnedra och trycka ner folk hela tiden! Tycker du om dig själv när du tittar i spegeln medan du rakar dig, och ser vem som stirrar tillbaka? "It´s better to think positive - lets go fishing instead and hammer a few pike"!